Vesti

Slaba trojka za Vladu Srbije(Danas, 27.10.2014)



Danas je punih šest meseci od formiranja Vlade Srbije na čijem se čelu nalazi Aleksandar Vučić. Rezultati rada nakon prvog polugodišta neće izgleda biti predstavljeni javnosti, ali se premijer, barem kako kaže, svakako sprema da čita izveštaje ministara, a nakon toga će i o rekonstrukciji Vlade, koja bi se, prema pisanju medija, mogla očekivati u januaru.

Kao i za prvih 100 dana rada Vlade, relevantni sagovornici iz deset različitih oblasti ocenjivali su za Danas svaki resor ocenama od 1 do 5. Pitali smo iste stručnjake kao i pre tri meseca, osim što ovog puta umesto Dragane Boljević oblast pravosuđa ocenjuje njen kolega iz Društva sudija Srbije Konstantin Mitić Vranjkić. Prosečna ocena sagovornika našeg lista za rad Vlade Srbije je 2,8, što je manje u odnosu na prethodno ocenjivanje, kada je Vučićev kabinet dobio 3,00. Ocenu manje u odnosu na posle prvih 100 dana dobile su oblasti borbe protiv kriminala, mediji, spoljna politika i ljudska prava, a čak ni dve ocene više za oblast pravosuđa nisu uspele održe prethodnu čistu trojku.

STABILNOST VLADE I ODNOSI U KOALICIJI

Đorđe Vuković, Centar za slobodne izbore i demokratiju

Stabilnost Vlade Srbije, sa jednom dominantnom političkom partijom - SNS, od koje sve zavisi, ne dovodi se uopšte u pitanje u ovom trenutku. Dakle, stabilnost je kao što je bila i do sada. Kada je reč o odnosima unutar vladajuće koalicije, ni tu za sada ne vidim da ima određenih talasanja koja bi mogla da poremete njihove međusobne odnose, a i ako ih bude amortizovaće se ka onome ko je manje moćan. Moram da naglasim da ocenu ne dajem za kvalitet, već za stabilnost.

Ocena: 4

BORBA PROTIV KORUPCIJE

Vladimir Radomirović, portal Pištaljka

Borba protiv korupcije nije moguća bez snažnih institucija i slobodnih medija, a Srbija je još daleko od toga da ima tužioce koji neće čekati politički "mig" da pokrenu istragu i medije koji će bez političkih i ekonomskih pritisaka izveštavati o korupciji na svim nivoima vlasti. Vlada je nedavno uputila skupštini predlog zakona o zaštiti uzbunjivača, što je dobro. Međutim, u tom predlogu neophodno je izmeniti član o tajnosti podataka pošto nije u skladu sa preporukama Saveta Evrope.

Ocena: 3

BORBA PROTIV KRIMINALA

Predrag Petrović, Beogradski centar za bezbednosnu politiku

Nije bilo značajnijeg napretka u borbi protiv kriminala, kako u procesuiranju konkretnih slučajeva tako i u sistemskim reformama pravosuđa i policije, a bez njih ni nema održive i efikasne borbe protiv kriminala. Čini se da se novi ministar zadovoljio smenom načelnika uprava, a da su sistemske reforme u drugom planu. Najbolji primer je činjenica da dugo najavljivani i očekivani novi Zakon o policiji nije još usvojen. Ministru unutrašnjih poslova bi ovi problemi trebalo da budu važniji od zaštite lika i dela svog partijskog vođe.

Ocena: 1

EKONOMIJA

Ljubomir Madžar, ekonomista

Vlada Srbije se našla u teškoj i izazovnoj situaciji i neki potezi su bili nametnuti, nije bilo izbora. Zbog krize javnih finansija, Vlada je uvela mere sanacije koje su u pravom smeru - štednja, seča izdataka, obećanje da će se smanjiti broj zaposlenih u javnom sektoru... Međutim, stari problem je politička (ne)prihvatljivost pojedinih akcija. Uvedene mere, naime, su manje od onog što traži Fiskalni savet, koji objektivno predlaže. Zbog toga je bilo i ministarskih ostavki. Uzimajući u vidu tešku situaciju, dajem ocenu četiri uz rizik da je ne precenim.

Ocena: 4

MEDIJI

Vukašin Obradović, Nezavisno udruženje novinara Srbije

Pozitivan pomak učinjen donošenjem medijskih zakona, pao je u senku ukidanja emisija i sadržaja u kojima se još moglo čuti ponešto od kritičkog dijaloga, poput Utiska nedelje, Sarapinog problema i U centru. Iako se "zasluge" za ovaj trend ne mogu isključivo pripisati Ministarstvu kulture i informisanja, sasvim sigurno, ovaj resor Vlade Srbije je upornim ćutanjem postao?saučesnik u poslu utišavanja javnog mnjenja. To je navedeno i u izveštaju EK,?uz ocenu da je došlo do "pogoršanje uslova za puno ostvarivanje slobode izražavanja".

Ocena: 2

EVROPSKE INTEGRACIJE

Maja Bobić, Evropski pokret u Srbiji

U proteklih šest meseci uspešno je nastavljen proces analitičkog pregleda evropskog zakonodavstva, pokazan je visok stepen posvećenosti tom procesu, omogućena je Parada ponosa i zauzet konstruktivan pristup u regionalnoj saradnji. Međutim postoje ozbiljne manjkavosti?- nedostaje institucionalni mehanizam i procedure kako bi se bolje uključila i Skupština i civilno društvo, nije imenovan uži Pregovarački tim, nedostaju državni službenici na ključnim pozicijama za upravljanje pretpristupnim fondovima, kasni se u ozbiljnim reformama u javnoj upravi, borbi protiv korupcije, nazaduje se u poštovanju osnova demokratskog društva kao što je sloboda izražavanja. Takođe, ne govori se o prioritetima nacionalnog razvoja kako bi se pregovarački proces iskoristio kao instrument razvoja zemlje, na šta je posebno ukazao i Nacionalni konvent o EU.

Ocena: (slaba) 3

SPOLJNA POLITIKA

Dušan Simeonović, ambasador u penziji

Spoljna politika Vlade, orijentisana ka evropskim integracijama uz održavanje bliskih političkih i ekonomskih odnosa sa Rusijom i uz razvoj saradnje sa drugim zemljama u razvoju, može se oceniti ocenom četiri minus. Što se tiče načina na koji se ta spoljna politika realizuje putem naše diplomatije, zbog odsustva osnovnih kriterijuma neophodnih za obavljanje diplomatske službe, nepostojanje svesti da se toliko dugo u nizu zemalja ne može bez šefova diplomatskih misija, kao i zbog loših kadrovskih odluka i nedostatka profesionalizma, tu dajem ocenu dva minus.

Ocena: 3 (prosek ocena)

PRAVOSUĐE

Konstantin Mitić Vranjkić, Društvo sudija Srbije

U proteklih šest meseci poseban akcenat stavljen je na rešavanje starih predmeta, te ubrzavanje suđenja kako u građanskim tako i krivičnim predmetima u cilju suđenja u razumnom roku. U tom smislu stupile su na pravnu snagu odredbe Zakona o izmenama i dopunama Zakona o uređenju sudova koje regulišu pitanje pravne zaštite u slučaju povrede prava na suđenje u razumnom roku, a u toku je izrada posebnog Zakona o zaštiti prava na suđenje u razumnom roku koji bi regulisao ovu oblast. U ovom periodu stupio je na pravnu snagu Zakon o javnim beležnicima, dok predlog Zakona o izmenama i dopunama Zakona o Visokom savetu sudstva još nije u ušao u proceduru.

Ocena: 4

LJUDSKA PRAVA

Milan Antonijević, Komitet pravnika za ljudska prava

Kada u zadatak dobijete da date ocenu rada Vlade u oblasti kojom se bavite, uvek ostaje mogućnost da pogrešite, date višu ocenu. To ovog puta neće biti slučaj. Ljudska prava u Srbiji mogu da se posmatraju kroz zakonodavni okvir, kao i kroz praksu, to jest kako se ono što je upisano sprovodi i kako sve usvojene zakone, strategije, akcione planove osećaju građani. Za ovu ocenu sam odabrao užu oblast, mogućnost da danas svoja prava zastupate i branite na sudu. U ovom trenutku, zbog nemogućnosti da se postigne dogovor između ministarstva i predstavnika advokature, kao i zbog novih procesnih zakona koji su ograničili prava organizacijama i drugima da zastupaju građane, sudsku zaštitu ne možete dobiti.

Ocena: 1

KOSOVO

Nenad Đurđević, Forum za etničke odnose

Protekli period u odnosima Kosova i Srbije obeležen je neizvesnošću oko formiranja kosovske Vlade. Podrška koalicije "Srpska" opozicionom bloku nije rezultirala konstituisanjem parlamenta, ali može dovesti do gubljenja političkog uticaja na procese u budućnosti. Tehnički dijalog je nastavljen, ali značajne odluke oko sprovođenja Briselskog sporazuma ne mogu biti donete bez nastavka političkog procesa na najvišem nivou. Dolazak kosovskih i albanskih ministara u Beograd, kao i najavljena poseta Predsednika Vlade Albanije Srbiji predstavljaju važan napredak u pravcu unapređivanja odnosa dveju naroda.

Ocena: bez ocene?

Izvor



















Lawyers Committee for Human Rights (YUCOM)

Kneza Miloša 4, 11000 Belgrade, Serbia
Phone:(+ 381 11) 33-444-25; 33-44-235
office@yucom.org.rs

Copyright © YUCOM 1997 - 2019