
Komitet pravnika za ljudska prava - YUCOM

Komitet pravnika za ljudska prava - YUCOM
Svetogorska 15, VIII sprat, stan 24

11000 Beograd
Tel/fax +(381 11) 33 44 235; 33 444 25

www.yucom.org.yu 

IZVEŠTAJ O DISKRIMINACIJI 
U MEDIJIMA 

SASTAVLJEN U OKVIRU REALIZACIJE PROJEKTA

KAMPANJA ZA PODSTICANJE TOLERANCIJE 
I SUZBIJANJE RASIZMA
kroz promociju niza mera i postupaka 
koji državni organi moraju da uvedu 
da bi se suzbila diskriminacija protiv 
etničkih manjina i izbeglica, rasna i 
rodna diskriminacija, diskriminacija po 
socijalnoj pripadnosti, jeziku, religiji 
ili religijskim uverenjima, političkom 
ili drugom mišljenju, pripadnosti 
manjinama bilo koje vrste, vlasništvu, 
mestu rođenja, hendikepu, godištu ili 
seksualnoj orjentaciji.

Support for this Project is 
provided by the Federal Republic 
of Germany within the framework 
of the Stability Pact for South-
Eastern Europe.

Ovaj projekat je podržan od strane 
ambasade Savezne Republike 
Nemačke, u okviru programa 
Pakta za stabilnost za jugoistočnu 
Evropu.



izveštaj o diskriminaciji u medijima

YUCOM - www.yucom.org.yu 32 YUCOM - www.yucom.org.yu

Komitet pravnika za ljudska prava YUCOM je u okviru 
projekta o promociji tolerancije, u proteklih dvanaest 
meseci izvršio ograničeno istraživanje o primeni 
medijskih zakona (Zakona o javnom informisanju iz 
2003. godine i Zakona o radiodifuziji iz 2002. godine) 
u delu kojim se podstiče tolerancija i zabranjuje širenje 
netrpeljivosti. 

 Prilikom ovog istraživanja YUCOM se oslanjao na 
Zakon o javnom informisanju, Zakon o radiodifuziji i 
Krivični zakonik, koji u sebi imaju imaju nepotpune, ali 
ipak prihvatljive, mehanizme za podsticanje tolerancije 
i sprečavanje govora mržnje u medijima i u javnom 
životu. Pre samog početka projekta bilo je jasno da još 
uvek postoji određena podozrivost i samih državnih 
organa, tužilaštva i medijskih organizacija da se ovi 
zakoni primenjuju prema njihovom cilju, a iz straha od 
optužbi za jednoumlje, totalitarizam i gušenje slobode 
izražavanja.

YUCOM je svoje istraživanje bazirao i na vrednostima 
i standardima Evropskog suda za ljudska prava, ali i 
na odgovarajućim preporukama i rezolucijama u ovoj 
oblasti, kao i na Deklaraciji Međunarodne federacije 
novinara o principima postupanja novinara.

Na samom početku istraživanja, uočena su tri 
osnovna problema na koja je neophodno obratiti pažnju: 
1) opstrukcija i nestručnost sudova; 2) negativna 
medijska kampanja i reakcija pri primeni mehanizama 
za promociju tolerancije; 3) nepostupanje elektronskih 
medija po zakonskim obavezama. 

DVA PRIMERA BRZE REAKCIJE

   Upućivanjem brojnih dopisa, pokretanjem postupaka 
pred sudom i korišćenjem drugih mehanizama koji su nam 
stajali na raspolaganju, YUCOM je u samo dva slučaja uspeo 
da izdejstvuje brzu reakciju i to:

 1. Po podnetoj tužbi protiv Čedomira Šoškića, glavnog 
i odgovornog urednika dnevnog lista Borba, zbog teksta u 
kojem su iznete teške uvrede na račun aktivista za ljudska 
prava. Javno izvinjenje je usledilo odmah po podnošenju 
tužbe, zbog propusta odgovornog urednika da zabrani 
objavljivanje teksta kojim se širi nasilje i netolerancija u listu 
Borba. Nakon objavljenog izvinjenja YUCOM je povukao 
tužbu jer smo smatrali da je time postignuta njena svrha.

2. Povodom emitovanja niza sms poruka na Trećem 
kanalu državne televizije RTS, čija je sadržina bila 
usmerena na podsticanje netolerancije i mržnje prema 

ne-heteroseksualnoj populaciji, pravni tim YUCOM-a se 
obratio i saopštenjem za javnost i predstavkom Republičkoj 
Radiodifuznoj agenciji (RRA). U ovom slučaju je RRA 
hitno reagovala, čime je postignut cilj ove intervencije 
– Treći kanal je prestao da emituje poruke mržnje kojima se 
podstiče netolerancija prema određenim grupama. 

PROBLEM PRVI: 
Opstrukcija i nestručnost  sudova

Prema Zakonu o javnom informisanju, veoma 
precizno je zabranjen govor mržnje (članovi 38 i 39) 
kao zabrana objavljivanja ideja, informacija i mišljenja 
kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje 
protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili 
nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu 
ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na 
to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo. Tužbu 
zbog ovih povreda mogu podneti, kako lica na koja se 
kao pripadnike grupe lično odnosi informacija, tako i 
svako pravno lice čiji je cilj zaštita slobode i prava čoveka 
i građanina. U tužbi sudu protiv autora informacije 
i protiv odgovornog urednika javnog glasila u kome 
je informacija objavljena, može se zahtevati zabrana 
njenog ponovnog objavljivanja i objavljivanja presude na 
trošak tuženih. Postupak se vodi po pravilima Zakonika 
o parničnom postupku. Čini se da vođenje ovakvih 
postupaka u samim sudovima još uvek nije postalo 
praksa, što govori i iskustvo pravnog tima YUCOM-a. 
Očigledno je da sudovi ne postupaju po tužbama za 
netoleranciju i govor mržnje, što može proisteći ili iz 
nestručnosti ili svojevrsne opstrukcije, koja je možda 
motivisana neznanjem i lošom službeničkom rutinom 
samih sudova, ali nije isključeno ni da se radi o svesnoj i 
namernoj političkoj opstrukciji.

Prikazani presek slučajeva (dat u Tabeli u nastavku) 
koji se vode pred sudovima po navedenim članovima ide 
u prilog navedenom zaključku.

Važno je napomenuti da je Treći kanal RTS-a u međuvremenu 
ukinut, pa ostaje nejasno da li je ova pravovremena reakcija 
RRA bila i motivisana na način kako je to definisano u odluci 
RRA ili je, zbog nekih drugih okolnosti oko dodele frekvencija, 
ova intervencija YUCOM-a poslužila nekoj drugoj svrsi. Ovo 
naglašavamo imajući u vidu činjenicu da u velikom broju drugih 
slučajeva koje se odnose na javni servis i na ostale emitere koje 
imaju nacionalnu frekvenciju, reakcija RRA nije bila ni tako brza, 
ni tako energična, odnosno, u najvećem broju slučajeva, reakcija 
RRA je čak potpuno izostala.

IZVEŠTAJ O DISKRIMINACIJI U MEDIJIMA 

SASTAVLJEN U OKVIRU REALIZACIJE PROJEKTA

KAMPANJA ZA PODSTICANJE TOLERANCIJE I SUZBIJANJE RASIZMA
kroz promociju niza mera i postupaka koji državni organi moraju da uvedu da bi se suzbila diskriminacija protiv etničkih 

manjina i izbeglica, rasna i rodna diskriminacija, diskriminacija po socijalnoj pripadnosti, jeziku, religiji ili religijskim 
uverenjima, političkom ili drugom mišljenju, pripadnosti manjinama bilo koje vrste, vlasništvu, mestu rođenja, hendikepu, 

godištu ili seksualnoj orjentaciji.

Naziv spora i naslov 
teksta

Datum podnošenja podneska, 
nadležni sud 
predmet podneska

Tok postupka 
Održana ročišta
Primedbe

Žalbeni postupak Ishod

1. YUCOM vs. Željko 
Vuković i Manojlo 
Vukotić „Večernje 
novosti“
P br. 1577/06
Tekst: „Dečak i njegova 
kuca“

GOVOR MRŽNJE

6.12.2005. godine 

Tužba je podneta Okružnom 
sudu u Beogradu. Traži se da se 
tekst više ne objavljuje i da se 
objavi presuda.

Tužba je podneta prema 
Zakonu o javnom informisanu, 
za govor mržnje.

 
Sud se oglasio mesno 
nenadležnim.
Tužba je upućena Prvom 
opštinskom sudu.

Tužba je odbačena 
kao nedozvoljena – 
nije se odlučivalo o 
suštini.

22.9.2006. godine. 

Izjavljena 
žalba

Još nema 
odgovora 
drugoste-
penog suda

2. YUCOM vs. Manojlo 
Vukotić „Večernje 
novosti”
P br. 932/06
Tekst: „Pokret ćelavih 
mozgova“ 

GOVOR MRŽNJE

16.12.2005. godine 

Tužba je podneta Okružnom 
sudu u Beogradu. Traži se da se 
tekst više ne objavljuje i da se 
objavi presuda.

Tužba je podneta prema 
Zakonu o javnom informisanu, 
za govor mržnje.
 
Sud se oglasio mesno 
nenadležnim.
Tužba je upućena Prvom 
opštinskom sudu.

Tužba je odbačena 
kao nedozvoljena – 
nije se odlučivalo o 
suštini.

19.5.2006. godine.

Izjavljena 
žalba

Još nema 
odgovora 
drugostepe-
nog suda

3. YUCOM vs. Slobodan 
Reljić, „NIN“
P br. 1575/06
Tekst: „Druga Srbija i 
žrtve srpskog naroda”

GOVOR MRŽNJE

25.1.2006. godine 

Tužba je podneta Okružnom 
sudu u Beogradu. Traži se da se 
tekst više ne objavljuje i da se 
objavi presuda.

Tužba je podneta prema 
Zakonu o javnom informisanu, 
za govor mržnje.
 
Sud se oglasio mesno 
nenadležnim.
Tužba je upućena Prvom 
opštinskom sudu. 

Prvostepeni sud je 
konstatovao da je 
YUCOM povukao 
tužbu jer se nije 
pojavio na ročištu, a  
YUCOM nije primio 
ni jedan sudski poziv.
 
Prvi opštinski sud 
donosi rešenje o 
isplati 5 400 din 
Slobodanu Reljiću na 
ime sudskih troškova.

21.9.2006. godine.

Izjavljena
žalba
 

Još nema 
odgovora 

4. YUCOM vs. Dragan J. 
Vučićević i Đoko Kesić, 
„KURIR“
P br. 2075/06
Tekst: „Hajl Vučo, Hajl 
Čanak, Hajl Kandić, 
Hajl Matić“

GOVOR MRŽNJE

16.12.2005. godine 

Tužba je podneta Okružnom 
sudu u Beogradu. Traži se da se 
tekst više ne objavljuje i da se 
objavi presuda.

Tužba je podneta prema 
Zakonu o javnom informisanu, 
za govor mržnje.
 
Sud se oglasio mesno 
nenadležnim.
Tužba je upućena Prvom 
opštinskom sudu. 

Tužba je odbačena 
kao nedozvoljena 
– nije se odlučivalo o 
suštini. 

22.3.2006. godine.

Izjavljena 
žalba

Još nema 
odgovora 



izveštaj o diskriminaciji u medijima

YUCOM - www.yucom.org.yu 54 YUCOM - www.yucom.org.yu

5. YUCOM vs. Čedomir 
Šoškić, „BORBA“
P br.  1071/05
Preneta izjava Dragana 
Markovića Palme

GOVOR MRŽNJE

27.12.2005. godine 

Tužba je podneta Okružnom 
sudu u Beogradu. Traži se da se 
tekst više ne objavljuje i da se 
objavi presuda.

Tužba je podneta prema 
Zakonu o javnom informisanu, 
za govor mržnje.
 
Sud se oglasio mesno 
nenadležnim.
Tužba je upućena Prvom 
opštinskom sudu.

Slučaj se završio 
izvinjenjem od strane 
autora teksta.

Tužba je po 
izvinjenju 
autora 
povučena. 

6. YUCOM vs. Ivan 
Čorbić „Glas javnosti“
P br. 1221/06
Preneta izjava  Dragana 
Markovića Palme

GOVOR MRŽNJE

10.12.2005. godine 

Tužba je podneta Okružnom 
sudu u Beogradu. Traži se da se 
tekst više ne objavljuje i da se 
objavi presuda.

Tužba je podneta prema 
Zakonu o javnom informisanu, 
za govor mržnje.
 
Sud se oglasio mesno 
nenadležnim.
Tužba je upućena Prvom 
opštinskom sudu.

Tužba je od strane 
prvostepenog 
suda odbačena kao 
nedozvoljena – nije se 
odlučivalo o suštini.
Drugostepeni sud 
je potvrdio rešenje 
prvostepenog suda o 
odbacivanju.

21.3.2006 .godine.

Izjavljena
žalba

 

Drugostepeni 
sud je potvrdio 
rešenje o 
odbačaju, a 
zbog procesno 
pravnih 
praznina ovo 
rešenje postaje 
pravosnažno 
i ne može 
se napadati 
ni jednim 
pravnim 
sredstvom 
(vanredni 
pravni lekovi 
u ovom 
slučaju nisu 
dozvoljeni)

7. YUCOM vs. Tanja 
Kovačević „Srpski 
nacional”
P br. 2047/06
Tekst „Kandićka, Vučo 
i Biserko su žene sa 
problemom“

GOVOR MRŽNJE

06.02.2006. godine 

Tužba je podneta Okružnom 
sudu u Beogradu. Traži se da se 
tekst više ne objavljuje i da se 
objavi presuda.

Tužba je podneta prema 
Zakonu o javnom informisanu, 
za govor mržnje.
 
Sud se oglasio mesno 
nenadležnim.
Tužba je upućena Prvom 
opštinskom sudu.

Tužba je odbačena 
kao nedozvoljena 
– nije se odlučivalo o 
suštini.

16.6.2006 .godine.

Izjavljena
žalba 

Još nema 
odgovora 

8.  YUCOM vs Đoko 
Kasić, „KURIR“
P br. 931/06
Tekst: „Nastavak 
Cirkusa”

GOVOR MRŽNJE

16.12.2005. godine 

Tužba je podneta Okružnom 
sudu u Beogradu. Traži se da se 
tekst više ne objavljuje i da se 
objavi presuda.

Tužba je podneta prema 
Zakonu o javnom informisanu, 
za govor mržnje.
 
Sud se oglasio mesno 
nenadležnim.
Tužba je upućena Prvom 
opštinskom sudu.

Tužba je prihvaćena.

Do sada održano pet 
ročišta.
 

9. Yucom vs. Antonije 
Kovačević „KURIR“
P br. 1574/06
Tekst „ Četiri jahačice 
apokalipse“

GOVOR MRŽNJE

06.02.2206. godine 

Tužba je podneta Okružnom 
sudu u Beogradu. Traži se da se 
tekst više ne objavljuje i da se 
objavi presuda.

Tužba je podneta prema 
Zakonu o javnom informisanu, 
za govor mržnje.
 
Sud se oglasio mesno 
nenadležnim.
Tužba je upućena Prvom 
opštinskom sudu .

Tužba je prihvaćena.

Do sada su održana 
dva ročišta.

10. YUCOM vs. 
Antonije Kovačević, „ 
KURIR“

Tekst: „Čedina izdaja“

GOVOR MRŽNJE

06.10.06 . godine 

Tužba je podneta Okružnom 
sudu u Beogradu. Traži se da se 
tekst više ne objavljuje i da se 
objavi presuda.

Tužba je podneta prema 
Zakonu o javnom informisanu, 
za govor mržnje.
 
Sud se oglasio mesno 
nenadležnim.
Tužba je upućena Prvom 
opštinskom sudu.

11. YUCOM vs. Ljiljana 
Smajlović, „Politika“ 
P br. 6724/06
Tekst „Kao NATO”

„GOVOR MRŽNJE” 

11.09.2006,. godine
Tužba je podneta  Prvom 
opštinskom sudu.

Zabrinjava 
to što se tri 
meseca po 
podnošenju 
tužbe sud 
još nije ni 
oglasio.

Iz navedene tabele se jasno vidi da sudovi, na različite 
načine, izbegavaju da postupaju po tužbama za govor 
mržnje. Najčešće sudovi izbegavaju da postupaju po 
tužbama i da odlučuju u meritumu (o suštini) i odlučuju 
se na odbacivanje tužbe iz uglavnom neosnovanih 
formalnopravnih razloga. Osim što ovakva praksa 
predstavlja problem sama po sebi, ona otvara i pitanje 
mogućnosti građana da štite svoja prava pokretanjem 
sličnih postupaka. Naime, ovo istraživanje je realizovao 
visoko specijalizovan tim pravnika i advokata, dobro 
obučenih za rad na različitim slučajevima kršenja ljudskih 
prava. Postavlja se pitanje kolike su šanse građana i grupa 
građana da se na isti način bore za svoja prava (i širenje 
tolerancije), kada u tom pokušaju nisu uspeli, često zato 
što su bili potpuno ignorisani, YUCOM-ovi advokati. 

Takođe, u jednom od prikazanih slučajeva, sudski 
proces je i definitivno zaključen, a da nije došlo do 
meritornog odlučivanja o tome da li je pisanjem medija 
povređen princip zabrane podsticanja netolerancije. Radi 
se o tužbi protiv glavnog i odgovornog urednika dnevnog 
lista Glas, Ivana Čorbića, povodom teksta „Budimo svoji 
i poštujmo tuđe” koji je objavljen 16. januara 2006. 
godine. U ovom tekstu su Sonja Biserko, Nataša Kandić, 
Sonja Liht i Biljana Kovačević-Vučo nazvane jahačicama 

apokalipse i kvalifikovane kao osobe opterećene rasnom 
mržnjom prema Srbima. Pošto je odbijena žalba i 
potvrđeno rešenje o odbačaju prvostepenog suda, odluka 
suda o odbacivanju postala je pravosnažna, dok vanredne 
pravne lekove zakonski nije moguće podneti. 

Konačnu ocenu o tome da li se radi o namernoj 
opstrukciji preko zloupotrebe procesnih ovlašćenja ili o 
nesnalaženju suda zbog nepostojanja adekvatne sudske 
prakse,  YUCOM će, u ostalim slučajevima, moći da da 
tek posle žalbenih postupaka koji su u toku.



izveštaj o diskriminaciji u medijima

6 YUCOM - www.yucom.org.yu YUCOM - www.yucom.org.yu 7

PROBLEM DRUGI: 
Negativna medijska kampanja i reakcija pri primeni 

mehanizama za promociju tolerancije

 Reakcija najvećeg broja medija na pokretanje 
postupka za zabranu pozivanja na diskriminaciju, 
nasilje i govora mržnje je uglavnom negativna, a često 
se manifestuje i kroz dalje podsticanje netolerancije 
prema YUCOM-u koji je podneo tužbu ili licima koja 
su tužbom zaštićena, po pravilu kroz seriju tekstova i 
izveštaja čiji je cilj da se podnosilac tužbe obeshrabri 
od vođenja postupka, ali i dalje diskredituje. Tako se 
prema podnosiocu podstiče još veći stepen netrpeljivosti 
i netolerancije, što svakako odbija potencijalna ugrožena 
lica, odnosno grupe da koriste zakonske mehanizme koji 
im stoje na raspolaganju. 

Tako npr., pokretanje postupka 16. decembra 2005. 
godine protiv novinara Željka Vukovića i glavnog i 
odgovornog urednika „Večernjih novosti” Manojla 
Vukotića, koji je imao za cilj sprečavanje širenja 
netrpeljivosti prema nevladinim organizacijama 
zbog njihovog zalaganja za ravnopravnost Albanaca, 
a povodom teksta „Dečak i njegova kuca”1 izazvalo je 
pravu kampanju mržnje i nasilja u listu „Večernje novosti” 
tokom januara i februara 2006. u kome su objavljeni 
tekstovi „Slobodan i Biljana”, „Njima ništa nije sveto”, 
„Govor mržnje o „govoru mržnje””, „Dečak u šinjelu”. Ovoj 
kampanji, povodom istog teksta, pridružio se i list „Prst”-
na naslovnoj strani 3. febrauara 2006. objavljen je naslov 
„Kad drolja Biljana Vučo plače za Šiptarkom Elfetom!”, i 
tekst (koji na najvulgarniji mogući način širi mržnju prema 
predsednicama nevladinih organizacija, kao i advokatima 
YUCOMa Mirni Kosanović i Nataliji Šolić koje su podigle 
ovu tužbu).

 Ipak i pored ove pojačane kampanje protiv YUCOM-
a od strane medija, uočljivo je smanjivanje podsticanja 
netolerancije prema grupama lica koji su i bili predmet 
zaštite, što je i krajnji cilj reagovanja YUCOM-a. Ukratko, 
došlo je do preusmeravanja kampanje netolerancije od 
žrtava ka onim nevladinim organizacijama (NVO) koje ih 
štite.

PROBLEM TREĆI: 
Nepostupanje elektronskih medija po zakonskim 

obavezama

Zakon o javnom informisanju predviđa obavezu medija 
da dostave video zapis emisije u kojoj se beleži pojava 
širenja netolerancije i diskriminatorskog ponašanja. Na 
ovu zakonsku obavezu elektronski mediji se po pravilu 

ne obaziru, te je, bez video zapisa veoma teško uopšte 
pokrenuti postupke i aktivnosti koji treba da zaustave 
diskriminaciju i promovišu toleranciju.

Iako postoji zakonska obaveza, samo u jednom 
slučaju, i to na intervenciju republičkog Poverenika za 
informacije, Rodoljuba Šabića, YUCOM-u je dostavljen 
traženi video zapis. Ovde se radilo o tipičnom slučaju 
diskriminacije albanske nacionalnosti, pa se YUCOM tim 
povodom obratio nadležnim državnim organima i RRA, 
jer je jedan od učesnika žive emisije bio visoki funkcioner 
DSS-a, vodeće stranke vladajuće koalicije2.

Neprimena Zakona o javnom informisanju 
od strane Ministarstva kulture

Tokom istraživanja, problemima koji su uočeni 
na samom početku pridružuju se novi, kao posledica 
iskazane inertnosti državnih organa. Naime, pravni 
tim YUCOM-a je podneo niz podnesaka Ministarstvu 
kulture, koje je nadležno za nadzor nad primenom 
Zakona o javnom informisanju. Ministarstvo kulture 
nije odgovorilo ni na jednu predstavku kojom se poziva, 
da u skladu sa svojim nadležnostima, reaguje na širenje 
netrpeljivosti i netolerancije. Ministarstvo kulture 
po zakonu vrši nadzor i nad primenom zakona čiji je 
cilj povećanje otvorenosti jednog društva, od kojih je 
jedan od najznačajnijih Zakon o slobodnom pristupu 
informacijama od javnog značaja. Od donošenja ovog 
zakona, drugi državni organ - Poverenik za informacije od 
javnog značaja - ukazuje na nefunkcionisanje nadzornog 
sistema na čijem je vrhu Ministarstvo kulture i zalaže 
se za promenu nadzornog ministarstva. Republički 
poverenik za informacije tako navodi: „Ministarstvo 
kulture, u ovom momentu, nema kadrovskih, 
organizacionih, logističkih i drugih mogućnosti, niti u 
svom sastavu ima inspekcijsku službu koja bi vršila ovaj 
nadzor” 3. Pored toga, i predstavnici skupštinskog odbora 
koji su učestvovali u donošenju ovog zakona priznaju 
da ovo Ministarstvo nema kapaciteta za vršenje svojih 
nadležnosti.

 Očigledno je da Ministarstvo ne samo da nema 
kapacitet da vrši nadzor, nego nije pokazalo ni dobru 
volju da se uspostavi ova vrsta komunikacije, iako je 
nesporno da je to jedini državni organ koji je glasno 
negodovao i suprotstavio se načinu dodele frekvencija 
od strane RRA, čime je i samo Ministarstvo kulture i 
informisanja na izvestan način postalo žrtva medijske 
hajke, pre svega od strane RRA.   

NEPOŠTOVANJE ZAKONA O RADODIFUZIJI 
OD STRANE REPUBLIČKE RADIODIFUZNE 
AGENCIJE

 RRA ima najšira ovlašćenja u pogledu radiodifuzije. 
Pokazalo se, međutim, da su ovlašćenja koja se odnose 
na govor mržnje u fazi dodela frekvencija u velikoj meri 
marginalizovana. RRA, koja je po Zakonu o radiodifuziji, 
nadležna da suzbija raspirivanje mržnje, diskriminacije 
i pozivanje na nasilje, svoje obaveze, naročito nakon 
dodele nacionalnih frekvencija, uopšte ne ispunjava.

Na osnovu Zakona o radiodifuziji RRA ima izuzetno 
široka ovlašćenja za nadzor emitera u pogledu 
poštovanja uslova pod kojima je dozvola izdata, a 
naročito na vrstu, odnosno strukturu i sadržaj programa. 
Taj nadzor je moguće po Zakonu obavljati samostalno 
ili angažovanjem ovlašćene organizacije. U svojoj 
Strategiji za razvoj radiodifuzije u Srbiji, RRA navodi 
da će „posebno voditi računa o poštovanju i primeni 
zakonskih propisa kojima je zabranjeno objavljivanje 
sadržaja kojima se raspiruje rasna, nacionalna i verska 
mržnja, mržnja zbog pripadnosti polu ili seksualnoj 
opredeljenosti, hendikepiranosti, izbegličkog ili bilo 
kojeg drugog društvenog statusa ili zanimanja, kao i 
zaštita maloletnih lica od štetnog sadržaja”, te da će 
„Etički komitet pomagati RRA u slučajevima kada je 
razlika između slobode govora i kršenja ovih propisa 
nejasna ili zakonski neprecizna”. Deo nadzora nad radom 
emitera predstavljaće i efikasan sistem za odgovor na 
predstavke i žalbe građana ili emitera. 4 Međutim, prema 
našoj komunikaciji, u praksi ta strategija nije počela da 
se ostvaruje.

1  U tekstu „Dečak i njegova kuca” autor je opisao svirepo 
ubistvo jedanaetogodišnjeg dečaka od strane Albanke Elfete Veseli 
iz 1992. godine. Nakon opisa tragičnog isvirepog ubistva srpskog 
dečaka, autor Željko Vuković je, manipulišući emocijama, tekst 
usmerio u pravcu direktnog širenja netrpeljivosti prema nevladinim 
organizacijama, optužujući ih za ćutanje kada su srpske žrtve u 
pitanju, što je jedan od klasičnih stereotipa za progon nevladinih 
aktivista, opisujući šta bi se, po njegovom mišljenju desilo da je dečak 
bio Albanac, a a njegov dželat Srrpkinja (govori o tome da bi se digao 
glas „nevladinih žena i medija u Beogradu koji su dobro plaćeni da 
prevaspitavaju i sa prošlošću suočavaju srpski narod”).

2  U emisiji „Signali” TV Novi Sad, emitovanoj 23.maja 2006. 
godine, Miloš Aligrudić, šef poslaničkog kluba Demokratske stranke 
Srbije, na pitanje gledaoca - Dokle će glas jednog Albanca vredeti kao 
glas jednog Srbina u Crnoj Gori? - se, umesto da reaguje na adekvatan 
način i upozori gledaoca da se radi o pozivu na diskriminaciju, upustio 
u diskusiju povodom ovog pitanja, sugerišući tako gledaocima da je 
ovakva vrsta diskursa sasvim prihvatljiva.

3  Izveštaj o sprovođenju Zakona o slobodnom pristupu 
informacijama od javnog značaja, www.poverenik.org.yu

4  Strategija za razvoj radiodifuzije u Republici Srbiji do 2013., 
str. 42, www.rra.org.yu

YUCOM je podneo 27 podnesaka Radiodifuznoj agenciji. 
Na osnovu podnetih podnesaka RRA uočeno je da je 
agencija odgovarala samo u onim slučajevima kada, zbog 
neizvršavanja zakonskih obaveza emitera (dostavljanja 
snimka emisije), nije bila u mogućnosti da obradi 
predstavku. Tako, u jednom slučaju, povodom neizvršavanja 
obaveze Radiodifuzne ustanove Vojvodine (TV Novi Sad) da 
dostavi YUCOM-u video-zapis emisije „Signali”, YUCOM se 
obratio RRA-u, ali istovremeno i Povereniku za informacije 
od javnog značaja, kako bi ove institucije, shodno svojim 
ovlašćenjima, tražilli od TV Novi Sad snimak. RRA je ubrzo 
odgovorila kako nije u mogućnosti da obradi predstavku, jer 
TV Novi Sad ne poseduje traženi video zapis. Sa druge strane 
intervencija Poverenika za informacije daje rezultate, tako 
da YUCOM dobija snimak emisije i prosleđuje ga RRA. Ostaje 
otvoreno pitanje da li je RRA zaista i tražila snimak i kako je 
došlo do ovog paradoksa, ali ostaje i činjenica da RRA pošto 
joj je YUCOM i dostavio snimak emisije u kojoj ima govora 
mržnje RRA nije uopšte reagovala. 

POLITIČKA ZLOUPOTREBA RRA 

Dušan Savić, koga je Savet RRA izabrao za člana 
Upravnog odbora javnog servisa RTS-a, a ujedno i bivši 
fudbaler, grubo je diskriminisao ne-heteroseksualnu 
populaciju u emisiji “Sabornik” (emitovano na drugom 
programu RTSa 23. jula 2006. godine). YUCOM je od 
RRA zahtevao pravovremenu i odgovarajuću reakciju. 

Postupajući po predstavci YUCOM-a, RRA je tražio 
od programskog urednika RTSa da se izjasni o ovom 
slučaju, koji je priznao da je napravljen propust i da 
su emisije sličnog sadržaja skinute sa programa. Iako 
je ova izjava programskog urednika na neki način 
apsurdna, s obzirom da ne samo što emisije sličnog 
tipa nisu skinute, nego je sama emisija reprizirana, 
RRA je zaključila da govor mržnje ne postoji i da nema 
osnova za vođenje procedure za izricanje kaznenih 
mera. Ono što može da predstavlja satisfakciju u 
ovom slučaju je kvalifikacija programskog urednika da 
je ta vrsta ispoljavanja stava nedozvoljena, međutim 
ostaje pitanje odgovornosti RRA koja zaključuje da, 
iako su izjave popularnog fudbalera netolerantne i 
konzervativne, ipak nema govora mržnje.

KARAKTERISTIČNI SLUČAJEVI

1. Slučaj Đoko Kesić i Dragan Vučićević „Kurir”,  
tekst “Hajl Vučo, hajl Kandić, hajl Čanak, hajl 

Matić”

Povodom teksta u listu Kurir, koji je u celini 
usmeren na diskvalifikaciju ljudi koji se bave zaštitom 
ljudskih prava, suočavanjem sa prošlošću i slobodom 
izražavanja i njihovo poređenje sa nacistima, YUCOM 
podnosi tužbu protiv glodura Kurira Đoke Kesića 
i autora teksta Dragana Vučićevića. Prvi opštinski 
sud odbacuje tužbu iz formalno pravnih razloga, 
YUCOM ulaže žalbu Okružnom sudu i 20. juna 2006. 
godine Okružni sud ukida rešenje i vraća predmet na 
ponovno suđenje. Tako Prvostepeni sud dobija još 
jednu šansu da odlučuje o predmetu spora, ne krijući 
se iza formalnopravnih razloga.

2) Slučaj Miroslav Toholj, autor,”Glas javnosti”, 
dnevnik,  tekst: «Sezona kosilice»

 Miroslav Toholj, novinar „Glasa javnosti” u tekstu 
„Sezona kosilice” 15. jula 2006. godine, podseća 
čitaoce na obeležavanje desetogodišnjice Srebrenice 
na način kojim se negiraju zločini i istovremeno 
stvara ksenofobija i netolerancija prema onima 
koji u Srbiji osuđuju zločine koji su počinjeni u 
ime Srba u Srebrenici nad Bošnjacima. „Sećate li se 
prošlogodišnjeg Petrovdana? Sećate li se bedne pompe 
sa kojom je kod nas i u evroatlanskom integrisanom 
zapadnom svetu propraćena desetogodišnjica 



izveštaj o diskriminaciji u medijima

YUCOM - www.yucom.org.yu 98 YUCOM - www.yucom.org.yu

„stradanja Srebrenice” i one sramotnje šutnje u kojoj 
su još jednom stradali mrtvi Srbi Bratunca i okoline i 
još jednom pripremljen progon prognane Krajine? “  

YUCOM se obratio Ministarstvu kulture, 
procenjujući da je u ovom slučaju bitnija brza reakcija 
Ministarstva, a ne vođenje sudsog spora. Nažalost, 
Ministarstvo kulture se, do trenutka u kojem čitate 
ovaj tekst, nije oglasilo.

3) Slučaj  Ljijana Smajlović, glavni i odgovorni 
urednik  «Politike” i autor  teksta: «Kao NATO»

Tekst Ljiljane Smajlović u listu «Politika» od 22. jula 
2006. godine, pod naslovom «Kao NATO» sračunat je 
i pisan sa motivom da se podstakne animozitet i sruši 
kredibilitet onog dela nevladinih organizacija koje 
se bave ljudskim pravima (koje se i inače smataraju 
izdajničkim i dirigovanim od strane stranih vlada 
i sponzora, upravo zbog takve kampanje, kako u 
medijima, tako i od strane  političara) a, po navodima 
iz teksta,  ne smeju ni da se izjasne o događajima 
vezanim za rat na bliskom istoku jer su finansijski 
zavisne od pomoći stranih država, posebno SAD. 
Inače, u tekstu se, u cilju defamacije ovih NVO, koristi 
i laž da nijedan od aktivista za ljudska prava nije hteo 
da da izjavu povodom događaja u Libanu kako bi se 
potkrepila teza urednice. 

YUCOM podnosi tužbu zbog podsticanja 
netolerancije i promovisanja govora mržnje. Ova 
odluka o podnošenju tužbe je doneta s obzirom da 
dnevni list Politika ima svoju dugogodišnju tradiciju, 
visok tiraž, tradicionalno je blizak Vladi i spada u krug 
retkih tzv. «ozbiljnih» štampanih medija, kao i da je 
autor teksta glavni i odgovorni urednik ovog lista.

Tekst je imao posledice i na pisanje ostalih medija, 
naročito tzv. tabloida koji su na grublji i siroviji način 
objaviljivali tekstove slične sadržine kojima se ne 
samo podstrekivala netolerancija, nego se i pozivalo 
na „Politiku” kao ugledni list da bi se produbljivali 
negativni stereotipi o NVO, kao uvezenim stranim 
plaćenicima čija uloga nije da štite ljudska prava, 
nego da slušaju „strane gazde”. Kako se u ovim 
ostalim slučajevima radilo o tabloidima protiv kojih 
YUCOM već vodi postupke, ekspertski tim se saglasio 
da će najbolji efekat proizvesti tužba protiv uticajne 
„Politike”. Tako tužbeni zahtev YUCOM i upućuje 
Prvom opštinskom sudu 1. avgusta 2006. godine.

Umesto izvinjenja ili neke vrste razjašnjenja kako 
je došlo do ovog neosnavanog napada na NVO koje 
se bave ljudskim pravima, koji je baziran na nekoliko 
netačnih premisa (i to premisa koje same po sebi 
predstavljaju podmetnutu laž još iz Miloševićevog 
vremena od strane Radikala, Miloševićeve vlasti i 
JUL-a i sada DSS-a, Nove Srbije i ostalih stranaka iz 
tzv. narodnjačkog bloka), ista autorka, odnosno glavna 
i odgovorna urednica Ljiljana Smajlović, očigledno 

iznervirana činjenicom da je i protiv nje pokrenuta 
tužba, 03. septembra 2006 objavljuje tekst po naslovom 
«Tišina, Komitet Vas sluša!» i to u rubrici Reč glavnog 
urednika. Ceo tekst, kao i sam naslov, ima za cilj da 
YUCOM prikaže kao organizaciju staljinističkog tipa, 
koja je preuzela ulogu agitpropovskog prevaspitača 
društva i to naročito onog dela čija se ideologija 
razlikuje od YUCOM-ove. Kao potvrdu svog stava, 
autorka je koristila već postojeću kampanju koje se 
protiv YUCOM-a vodi u nedeljniku NIN. Pored toga, 
u tekstu je iznet niz neistinitih činjenica u cillju dalje 
diskvalifikacije YUCOM-a i obesmišljavanja svake 
njegove reakcije.

Ovaj tekst je izašao u nedelju, dan kada je Politka 
najčitaniji list u Srbiji, na udarnom mestu - u rubrici 
Glas urednika, opet udarnim stranama.

YUCOM, koristeći prava iz Zakona o javnom 
informisanju podnosi zahtev za ispravku informacije 
(7. septembra s jasnom namerom da se i odgovor 
YUCOM-a objavi na istom mestu i istog dana-nedelja, 
a sve prema zakonu), međutim, Politika i glavna 
i odgovorna urednica, uz evidentnu zloupotrebu 
funkcije objavljuju odgovor YUCOM-a tek 12. 
septembra, u utorak (kada Politika ima najmanji tiraž) 
i to na 28. strani u rubrici Među nama, rubrici koja 
je rezervisana za pisma čitalaca, na teško uočljivom 
mestu. Iako je ovakvo postupanje, takođe po Zakonu o 
javnom informisanju, kažnjivo, YUCOM-ov ekspertski 
tim se odlučio da ne pokrene prekršajni postupak jer 
je procenio da bi pokretanje takvog postupka izazvalo 
novu vrstu reakcija i novu kampanju omalovažavanja 
naših aktivnosti. Zato se ekspertski tim odlučio da o 
ovom nezakonitom, ali pre svega neprofesionalnom i 
neetičkom ponašanju „Politike” i glavne i odgovorne 
urednice, obavesti domaće i međunarodne novinarske 
asocijacije.

Nijedna organizacija nije reagovala, niti je uputila 
odgovor YUCOM-u.

4. Slučaj Dušan Savić, emisija Sabornik, RTS

Dušan Savić u emisiji «Sabornik», koja je emitovana 
na Prvom programu RTS-a 23. jula 2006. godine, 
veoma agresivno je izneo čitav niz stavova kojima 
promoviše netoleranciju prema ne-heteroseksualnoj 
populaciji. 

 YUCOM je 28. jula 2006. podneo zahtev Radio 
– televiziji Srbije za dostavu kopije video-zapisa 
emisije „Sabornik”, radi preduzimanja drugih 
zakonskih mera koje mu stoje na raspolaganju prema 
odredbama Zakona o javnom informisanju i Zakona o 
radiodifuziji. 

RTS, i pored zakonske obaveze, nije dostavio 
video-zapis sporne izjave, što predstavlja opstrukciju 
eventualnog pokretanja postupka.

Nakon toga YUCOM je podneo predstavku 

Republičkoj radiodifuznoj agenciji u kojoj se traži 
da Agencija preduzme mere za koje je nadležna. 
Istovremeno, podneta je žalba Povereniku za 
informacije, zbog  nedostavljanja trake od strane 
javnog servisa.

YUCOM je podneo zahtev Ministarstvu kulture 
za pokretanje prekršajnog postupka prema RTS-u, s 
obzirom da RTS krši zabranu podsticanja netolerancije 
i istovremeno vrši opstrukciju zakonskog mehanizma 
zaštite.

RRA 24.avgusta 2006. dostavlja odgovor u kojem 
navodi da je ova institucija razmotrila snimak i da je 
tražila od programskog rukovodioca izjašnjenje. Kako 
je programski rukovodilac odgovorio da je napravljen 
propust i da su sve emisije sličnog sadržaja odmah 
skinute sa programa, RRA je našao da ne postoji osnov 
za vođenje procedure za izricanje kaznenih mera. Ipak, 
RRA je kvalifikovala sporne izjave Dušana Savića kao 
netolerantne i konzervativne, ali je pored priznanja 
programskog rukovodioca da je u pitanju emisija koja 
nije smela biti puštena, našla da nema govora mržnje. 

Kontradiktoran stav javnog servisa i stručne službe 
RRA bio je novi povod da YUCOM zatraži video zapis 
29. avgusta od RRA kako bi se preduzeli dalji zakonski 
koraci. Do današnjeg dana YUCOM nije dobio video 
zapis te emisije, što jasno govori o svojevrsnom 
prikrivanju govora mržnje od strane nadležnih organa 
kako ne bi preduzimali mere koje su obavezni po 
zakonu. Posebno zabrinjava činjenica da je Dušan Savić 
član upravnog odbora RTS-a i kao takav u mogućnosti 
da i sam utiče na politiku javnog servisa.

5) Slučaj Miloš Aligrudić, emisija Signali, 
TV Novi Sad

Povod za YUCOM-ovo reagovanje bila je poltička 
kontakt emisiji „Signali” na TV Novi Sad (javni servis-
Radiodifuzna ustanova Vojvodine), čija je tema bila 
referendum za samostalnost Crne Gore. Emisija je 
obilovala jezikom mržnje i diskriminacijom, a  u 
opštoj euforiji protiv samostalnosti Crne Gore, koja 
je podsticana i od strane najviših zvaničnika Vlade. 
Tako, u emisiji Miloš Aligrudić, šef poslaničkog kluba 
Demokratske stranke Srbije, na pitanje jednog gledaoca 
- Dokle će glas jednog Albanca vredeti kao glas jednog 
Srbina u Crnoj Gori?- umesto da reaguje na adekvatan 
način i upozori gledaoca da se radi o diskriminatorskoj 
i neprihvatljivoj izjavi, Aligrudić se, ne samo upustio 
u diskusiju povodom ovog pitanja, nego je i produbio 
izjavama da je Crna Gora najznačajnije unutrašnje 
pitanje Srbije. Šef poslaničkog kluba DSS-a je poslao 
direktnu poruku šovinizma gledaocima, prihvatajući 
i uključujući se u ovakvu vrstu razgovora, a na to sve 
nije reagovao ni voditelj ove emisije. Ovakva praksa 
ukazuje da vlast ne samo da nije spremna da reaguje 
na suzbijanje ove pojave, nego da svesno kreira 

javno mnjenje da ovakvo podsticanje mržnje između 
pripadnika različitih nacionalnosti može i treba da se 
toleriše.

Povodom ove emisije YUCOM je podneo zahtev 
TV Novi Sad za dostavu kopije video-zapisa emisije 
„Signali”, radi preduzimanja drugih zakonskih mera 
koje mu stoje na raspolaganju prema odredbama 
Zakona o javnom informisanju i Zakona o 
radiodifuziji, nakon pregleda snimka ove emisije, a 
naročito sporne izjave šefa poslaničkog kluba DSS-a 
Miloša Aligrudića. 

TV Novi Sad nije odgovorila na svoju zakonsku 
obavezu, pa je YUCOM uputio žalbu Povereniku 
za informacije, s obzirom da je TV Novi Sad javni 
servis i dužan je da na zahtev dostavi sporni snimak. 
Istovremeno je podneta predstavka Republičkoj 
radiodifuznoj agenciji, i Ministarstvu kulture, kao 
nadležnim organima za nadzor nad primenom 
zakona. 

Tek na intervenciju Poverenika, Radiodifuzna 
ustanova Vojvodine dostavila je YUCOM-u snimak 
sporne emisije, međutim Republička radiodifuzna 
agencija je dostavila odgovor YUCOM-u da nije u 
mogućnosti da obradi predstavku zato što TV Novi 
Sad ne poseduje snimak emisije.  Kako je YUCOM 
već dobio snimak (TV Novi Sad je posedovala snimak, 
suprotno tvrdnji RRA), krajem avgusta 2006. YUCOM 
dostavlja snimak  RRA-u radi obrade predstavke. 

Do danas, RRA nije odgovorila na predstavku niti 
je obavestila YUCOM o preduzetim merama ili o svom 
stavu. Ni Ministarstvo kulture nije odgovorilo na 
podnesak YUCOM-a.

6) Slučaj širenja netrpeljivosti prema 
potpredsednici Vlade  (Slučaj Krasič i  Cvetanović 
- Ivana Dulić-Marković)

Promovišući standard zabrane širenja netolerancije 
u javnom životu YUCOM je reagovao i u slučaju 
govora mržnje odbornika Srpske radikalne stranke u 
slučaju Krasić – Cvetanović, koji su za skupštinskom 
govornicom republičkog parlamenta, a zatim i 
lokalnog parlamenta opštine Leskovac u julu 2006. 
godine, ispoljili neviđenu bujicu mržnje i netrpeljivosti 
po nacionalnom osnovu prema potpredsednici 
Vlade Srbije Ivani Dulić-Marković i članovima 
njene porodice. Naime, radikali zloupotrebljavaju 
politički govor na taj način što u svojim izjavama šire 
diskriminaciju i promovišu nasilje, tako što nikad 
ne napadaju naciju, kao celinu, nego vešto podmeću 
pojedinim predstavnicima stereotipe. Tako su, tada 
ministarku, a kasnije potpredsednicu Vlade Ivanu 
Dulić Marković optužili da je ustaša i da joj je familija 
ustaška i pri tom su ispoljili i pozitivan odnos prema 
„poštenoj hrvatskoj naciji”. 

YUCOM je odlučio da reaguje autorskim tekstom 



izveštaj o diskriminaciji u medijima

10 YUCOM - www.yucom.org.yu YUCOM - www.yucom.org.yu 11

u Blicu u kojem je izražen kritički stav prema 
propuštanju prilike da se protiv opasnog i devijantnog 
ponašanja preduzimaju zakonske mere, kao i prema 
tumačenju ovakvog ponašanja kao „prava na stav”. 
Presednica YUCOM-a je istakla da je neophodno „da 
građani ove države shvate da nasilje, bilo ono verbalno 
ili fizičko, nije srpski etnički identitet, nego krivično-
pravna kategorija, za koju je nadležan tužilac”, kao i 
da je „potrebno pre svega da Vlada i vladajuće stranke 
prestanu da ga same praktikuju. Oni koji imaju vlast, 
konačno moraju da počnu da preduzimaju mere koje 
ne samo da su legitimne i legalne, nego su i neophodne 
da Srbija postane prijatno mesto za življenje.”  

I u narednom periodu nastavljeno je širenje 
netolerancije prema potpredsednici Vlade Ivani 
Dulić-Marković. Međutim, kako je ovo pitanje postalo 
opštepoznato i kako su na njega na adekvatan ili 
manje adekvatan način reagovali predstavnici svih 
državnih organa, NVO i medijskih organizacija, 
YUCOM je smatrao da bi bilo suvišno da se upušta 
u zakonsku proceduru bilo kakve vrste s obzirom 
da su i potpredsednica Vlade Dulić Marković i njena 
stranka g17+ preduzeli čitav niz mera i tužbi protiv 
odgovornih lica.

YUCOM je nastavio da prati izjave kojim se preko 
potpredsednice Vlade širi netolerancija prema 
pripadnicima hrvatske nacionalnosti i zaključio da 
su u tome prednjačili tzv. tabloidi Kurir i Pres, ali 
i Glas javnosti. Ovi dnevni listovi ne samo da se 
nisu distancirali od izjava političara kojim se širi 
netolerancija prema potpredsednici Vlade, već su 
produbili izjave i objavili ih na način kojim se povećava 
intezitet netolerancije i prelazi u poziv na nasilje.

7) Slučaj Mirjana Karanović - 
“Kurir”, tekst „Multi – Mira”

Glumica Mirjana Karanović glumila je Bošnjakinju u 
u nagrađenom filmu iz Bosne i Hercegovine „Grbavica” 
i time izazvala niz nepovoljnih reakcija u Srbiji. 
U tekstu autora R.S, pod nazivom „Multi – Mira”, 
objavljenom u dnevnom listu „Kurir” 1. avgusta 
2006. godine, izneseni su neprimereni i ksenofobični 
komentari protiv ove glumice, kojima se promoviše i 
poziva na netrpeljivost i netoleranciju prema samoj 
glumici, zato što je glumila Bošnjakinju u ovom filmu, 
što je glumila u filmovima koji se snimaju u državama 
bivše Jugoslavije, kao i prema pripadnicima drugih 
nacija koje žive na teritoriji bivše Jugoslavije.

YUCOM-ov tim je ukazao na indikacije postojanja 
netolerancije Ministarstvu kulture i zatražio reakciju 
Ministarstva koje je nadležno za nadzor nad primenom 
Zakona o javnom informisanju.

Ministarstvo kulture nije odgovorilo na zahtev do 
danas.

8) Slučaj Sonja Biserko i Žarko Puhovski, 
emisija „Ključ”, RTS

Emisija Ključ u kojoj su gostovali Sonja Biserko 
(predsednica Helsinškog odbora za ljudska prava), 
Žarko Puhovski (predsednik Helsinškog odbora 
za ljudska prava – Hrvatska), i profesor Pravnog 
fakulteta dr Kosta Čavoški  prikazana je 1.08.2006. 
godine u vreme godišnjih odmora i nije izazavala veću 
pozornost gledalaca, iako je obilovala nizom izjava 
koje predstavljaju stereotip o stranim plaćenicima u 
NVO sektoru, odnosno direktnim napadima na Sonju 
Biserko. U toj emisiji Žarko Puhovski, predsednik 
Hrvatskog helsinškog odbora, ne samo da nije 
napadao Sonju Biserko, već se koliko je god mogao 
trudio da je zaštiti od neosnovanih napada, ipak je 
poslužio kao antipod Helsinškom odboru za ljudska 
prava u Srbiji koji vodi Sonja Biserko. Naime, ceo 
koncept emisije je bio sračunat na to da pokaže kako su 
borci za ljudska prava u Hrvatskoj principijelni i kako 
osuđuju postupke Hrvata, a kako su naši izdajnici, 
plaćenici i antisrbi. Kako je ova emisija prikazana u 
vreme godišnjih odmora i očigledno nije dovoljno 
gledana, RTS se odlučuje da je, bez ikakvog povoda, 
reprizira u septembru, u vreme pojačavanja kampanje 
protiv domaćih NVO, s obzirom da njen sadržaj jeste 
podgrevanje tipičnih stereotipa netrpeljivosti i mržnje 
protiv boraca za ljudska prava, na način kojim treba da 
se diskvalifikuje njihova aktivnost za ravnopravnost i 
ljudska prava kao izdajnička i neprihvatljiva. Naime, 
profesor Čavoški se tokom cele emisije obrušavao na 
Sonju Biserko i njenu tobože izdajničku i plaćeničku 
aktivnost. 

YUCOM je RTS-u uputio zahtev za dostavljanje 
snimka emisije 20.09.2006. godine. RTS još nije  
odgovorio na zahtev, što je očigledan znak da javni 
servis pokušava da sadržaj ove emisije da sakrije, kao i 
da ne odgovora svojim zakonskim obavezama. 

9) Slučaj Tomislav Nikolić, RTS

Tomislav Nikolić, potpredsednik Srpske radikalne 
stranke (SRS) i poslanik u Skupštini Srbije je u 
intervijuu na drugom programu RTS-a, datom 27. 
jula 2006. godine širio govor mržnje. Na naš zahtev 
javnom servisu RTS, YUCOM-u je dostavljen video 
zapis. Kada su u pitanju predstavnici SRS i njihove 
izjave, javlja se specifičan problem u daljoj obradi 
slučajeva. Naime, srpski radikali obično veoma 
vešto svoju kampanju diskriminacije uvijaju u formu 
legitimnog političkog govora i kampanje, pa u tom 
smislu svako preduzimanje zakonskih mera protiv 
govora mrznje članova SRS obično predstavlja, po 
postignutom efektu, svoju suporotnost, dok članovi 
i simpatizeri SRS svaku takvu aktivnost koriste za 
dalje optužbe za jednoumlje i staljinizam, obično se 

pozivajući na gušenje slobode izražavanja. Tako se 
dolazi do situacije slične onoj koja je nastala povodom 
teksta „Kao NATO” u dnevnom listu „Politika” (vidi 
slučaj Ljijana Smajlović, glavni i odgovorni urednik  
„Politike” i autor  teksta „Kao NATO”). U takvoj 
situaciji, imajući u vidu da izjave članova SRS izazivaju 
veliku medijsku pažnju, YUCOM procenjuje da je 
rizično preduzimati zakonom predviđene mere, jer se 
javno mnjenje okreće prema SRS, što doprinosi daljem 
produbljivanju problema umesto njegovom rešavanju. 

10) Slučaj Marko Kljajević

Nakon ostavke sudije Marka Kljajevića na mesto 
predsednika sudskog veća u procesu suđenja za 
ubistvo premijera Zorana Đinđića, objavljeno je niz 
tekstova u dnevnom listu Pres -  09.09. tekst Marko 
Kljajević-krivac ili svetac?,  24.09. Bezobrazno, 30.09. 
More Marko, ne siluj Srbiju..., kojim se diskvalifikuje 
sudija Kljajević, a posredno celokupan proces koji se 
do sada vodio.

Činjenica je da se, kako na sve članove sudskog 
veća u procesu za ubistvo premijera Đinđića tako i na 
specijalno tužilaštvo, od početka suđenja preko medija 
kao što je „Kurir” i „Press” vrši pritisak, tako da je 
raspirivanje mržnje protiv predsednika sudskog veća 
Marka Kljajevića samo nastavak kampanje koja se od 
početka vodi protiv svih koji učestvuju u procesu za 
ubistvo bivšeg premijera.

YUCOM se, 21.septembra 2006. godine, 
predstavkom obratio Okružnom sudu, Društvu 
sudija Srbije i Ministarstvu pravde kako bi ove 
institucije, u skladu sa zakonom, svojim statutima i 
kodeksima, zaštitile ugled pravosuđa i odbranile od 
diskvalifikacije ona lica koja sude u procesu za ubistvo 
bivšeg premijera.

Ni jedna od navedenih institucija nije našla za 
shodno ni da odgovori na YUCOM-ov podnesak, što 
je manje važno, nego nije našla za shodno ni da zaštiti 
sudiju Kljajevića od besprizorne kampanje koja se 
protiv njega vodi.

11) Slučaj Siniša Vučinić –Žene na meti, „Kurir”

Predsednik Srpske partije socijalista (jedna 
od nepostojećih satelit partija koje se pojavljuju 
povremeno u medijima s očiglednom namerom 
da daju težinu ispadima njihovih „lidera”), Siniša 
Vučinić, obavestio je MUP Republike Srbije i ostale 
nadležne državne organe, kako, tobože, jedna strana 
obaveštajna služba priprema otmice i likvidacije 
predsednica YUCOM-a (Biljana Kovačević–Vučo), 
Helsinškog obora za ljudska prava (Sonja Biserko) 
i Fonda za humanitarno pravo (Nataša Kandić). 
Ova „informacija” sa istovremenim apelom ovim 
aktivistkinjama da zamrznu svoje javno delovanje i da 

pokušaju da se sklone na sigurne destinacije poslata 
je u vidu saopštenja za javnost 3. septembra 2006. 
godine medijima u Srbiji kao i ovim organizacijama 
putem faksa. 

Siniša Vučinić je u sopštenju za javnost objasnio 
navodni razlog otmice -  „Cilj te strane obaveštajne 
službe je da, kako domaća, a naročito međunarodna 
javnost, stekne utisak, da je državno rukovodstvo 
Srbije, preko svojih bezbednosnih službi, likvidiralo 
Biljanu Kovačević- Vučo, Natašu Kandić i Sonju 
Biserko, zbog činjenice što su njih tri otvoreno 
podržale izjavu Martija Ahtisarija, da su Srbi 
kolektivno krivi kao narod i na svojevrstan način stale 
u zaštitu Martija Ahtisarija, čime bi se pred celim 
svetom stvorila medijska  slika o Srbiji kao fašističkoj 
državi i njenom najužem državnom rukovodstvu 
kao fašistoidnom, te bi put do konačne nezavisnosti 
Kosova i Metohije bio ubrzan, a svetskoj javnosti, kao 
i dobrim delom domaće javnosti, bilo bi veoma lako 
da prihvati kao opravdanu realnost, već ionako gotovo 
izvesnu nezavisnost Kosova i Metohije, što je i ključni 
interes ove strane obaveštajne službe”.

Već istog dana, po izlasku Nataše Kandić iz zgrade 
B92, a nakon gostovanja u emisiji Utisak nedelje u 
kome je glavna tema bila budući status Kosova, začuli 
su se pucnji. Prilikom ovog incidenta, Nataša Kandić 
nije povređena, i pozvani su pripadnici MUP-a kako 
bi istražili događaj. Pripadnici MUP-a nalazili su se 
u blizini zgrade, s obzirom da je po njihovoj oceni, 
emisija Utisak nedelje „emisija visokog rizika”. Izvršen 
je uviđaj i ocenjeno je da su u pitanju – petarde. 
Reakcija policije je doprinela da se ovaj napad u opštoj 
atmosferi najave linča izvrgne ruglu i umanji njegova 
ozbiljnost.

U dnevnom listu „Kurir” je 04. septembra objavlljen 
tekst „Žene na meti” u kome je preneto saopštenje 
Siniše Vučinića.

O napadu ispred zgrade B92, pisali su tabloidi 
(Kurir, Glas javnosti) na taj način što su preko 
negiranja značaja incidenta, dalje diskvalifikovali 
političko mišljenje predstavnica nvo sektora kao i njih 
samih.

Fizički napadi, pretnje telefonom, prozivke od 
svakog političara koji je ili u vlasti ili je blizak vlasti, 
napad i podmetanje u sivim, kontrolisanim medijima 
(Kurir, Pres, Novosti i njima slični) napadi u ozbiljnim 
medijima (Politika i NIN), vođenje sudskih postupaka 
bez ikakvog osnova predstavljaju samo razne oblike 
iste pojave: haranga i hajka protiv aktivista NVO.

Sinhronizovanost ovih napada koja kulminira 
saopštenjem Siniše Vučinića i napad na Natašu Kandić 
ispred RTV B92, bio je osnov za upućivanje zahteva 
od strane YUCOM-a državnom tužiocu Slobodanu 
Jankoviću, 05.septembra 2006. godine, da sasluša 
Sinišu Vučinića povodom navoda koje je izneo u svom 
saopštenju, i da ispita ceo slučaj. Državni tužilac je 



izveštaj o diskriminaciji u medijima

YUCOM - www.yucom.org.yu 1312 YUCOM - www.yucom.org.yu

izdao obavezno uputstvo tužiteljki trećeg opštinskog 
tužilštva da ispita Sinišu Vučinića. Prema neformalnim 
saznanjima, Siniša Vučinić je na saslušanju u policiji 
izjavo da atentat na ove tri aktivistkinje priprema 
BND, a da je tu informaciju dobio od pripadnika 
francuske obaveštajne službe.

Nakon ove nezvanične informacije niko se do 
današnjeg dana nije zvanično obratio YUCOM-u, niti 
drugim dvema organizacijama, imamo saznanja da je 
predmet vraćen državnom tužiocu, a da li se nešto 
preduzima, još uvek ne znamo.

Ono što posebno zabrinjava u ovom slučaju jeste 
identični, a već poznati scenario koji je prethodio 
nekim likvidacijama. U zemlji preopterećenoj 
nasiljem i nasilnom komunikacijom, ovakva vrsta 
tekstova zapravo predstavlja pretnju svima onima koji 
drukčije misle da mogu da stradaju i pripremu terena 
u javnosti da ukoliko se „takvim osobama” nešto 
desi da je to rezulatat njihovih nečasnih aktivnosti i 
njihove izdajničke delatnosti i povezanosti sa stranim 
službama. 

  Sledeća tri slučaja su nastavak slučaja Siniša 
Vučinić i u direktnoj vezi su sa njim.

a) Slučaj  Legitimno pravo na životnu sredinu ili 
diskvalifikacija predstavnica nvo sektora, Kurir, 
autor Dušan Prelević

U Kuriru je 09. septembra 2006. godine objavljen 
tekst „Legitimno pravo na životnu sredinu”, u kome 
autor Dušan Prelević najvulgarnijim mogućim 
jezikom diskriminiše Sonju Biserko, Natašu Kandić i 
Biljanu Kovačević-Vučo, kako po političkom tako i po 
polnom osnovu. Ovaj tekst usledio je nakon (još uvek 
nekvalifikovanih) pucnja koji su se čuli u blizini zgrade 
B92 u vreme kada je Nataša Kandić napuštala zgradu 
posle emisije Utisak nedelje.

Iako je ovaj događaj predstavljao upozorenje 
ljudima koji imaju različit politički stav o Kosovu od 
vladajućeg u Srbiji, on je u medijima iskorišćen za dalju 
diskvalifikaciju predstavnica nevladinog sektora.

Ovim povodom YUCOM je uputio predstavku 
Ministarstvu kulture 20.09.2006. godine. Do 
današnjeg dana, Ministarstvo nije odgovorilo na ovu 
predstavku.

b) Slučaj Vreme ludila, Glas javnosti

12.09. u dnevnom listu Glas javnosti,  na strani 
5, objavljen je tekst „SS ministar i petarde”, nakon 
događaja ispred zgrade B92 kada su se posle emisije 
Utisak nedelje začuli pucnji u trenutku kada je Nataša 
Kandić izlazila iz zgrade B92 zajedno sa voditeljkom 
emisije Oljom Bećković. U tekstu se diskvalifikuje 
političko mišljenje predstavnika nvo sektora, a preko 
negiranja značaja pomenutog događaja. Ovaj tekst 

predstavlja nastavak kampanje koja se vodi protiv svih 
onih koji imaju politički stav u vezi statusa Kosova. 
Iako je kako opšti, tako i lični interes YUCOM-a ovim 
tekstom bio povređen, pravni tim YUCOM-a je odlučio 
da se obrati javnom tužilaštvu kako bi ono ispitalo 
sam događaj i kako bi se sprečilo omalovažavanje ovog 
događaja.

c) Slučaj Teške reči, TV Jesenjin

U emisiji Teške reči na TV Jesenjin 13.09.2006. 
godine, gostovao je Siniša Vučinić, koji je ponovo 
napao predstavnike nevladinog sektora šireći čitav niz 
dezinformacija i podstičući na nasilje. 

Tim povodom YUCOM je podneo zahtev TV Jesenjin 
20.09. radi dostavljanja video zapisa ove emisije, kako 
bi bio u mogućnosti da preduzme zakonske mere 
protiv širenja netolerancije protiv aktivista nevladinog 
sektora, ali do danas, TV Jesenjin nije odgovorila na 
zahtev. YUCOM će se obratiti RRA, Povereniku za 
informacije, po proceduri kako je i do sada činio.

12) Slučaj dnevnog lista Glas javnosti

Dnevni list Glas javnosti zaslužuje posebnu pažnju 
jer je list sa relativno jakom tradicijom, ne spada u 
krug tvrdih tabloida koji su nastajali i gasili se posle 5. 
oktobra 2000, a naročito posle ubistva Premijera 12. 
marta 2003. To je list koji je pre promena 5. oktobra 
bio na udaru Miloševićeve represije, kažnjavan i 
zatvaran, ali i list u kome se svakodnevno podstiče 
dikriminacija, netolerancija i govor mržnje. To se 
naročito realizuje preko kolumni (u poslednje vreme 
Brana Crnčević, Miroslav Toholj i Vjekoslav Radović) 
i pisama čitalaca. Ekspertski tim YUCOM-a smatra da 
reakcija protiv Glasa javnosti treba da bude reakcija 
protiv celine, uređivačke politike i koncepta, jer bi 
reagovanjem na pojedinačne slučajeve bilo teško 
dokazivo da ovaj list sistematski raspiruje mržnju 
i podstiče diskriminaciju. Ovo posebno zbog toga 
što tekstovi navedenih autora ne spadaju u grube i 
prostačke napade, nalik kolumnama i tekstovima u 
Kuriru i Pressu, već su im poruke skrivenije, koriste 
se metafore i stilske figure, i neka vrsta cinizma 
koja uvek nalaže oprez. Posebno je osetljivo i to što 
ovi promoteri diskriminacije i govora mržnje skoro 
uvek anticipiraju reakciju „politički korektnih” i tako 
mogu da obesmisle i proglase za cenzuru bilo koju 
intervenciju protiv njihovog „slobodumlja”.

a) Slučaj salutiranja posteru Ratka Mladića, 
Glas javnosti

Na naslovnoj strani dnevnika Glas Javnosti 
17.09.2006. godine u okviru izveštaja sa parade 
Srpske vojske kojoj su prisustvovali i predsednik 

države Boris Tadić i premijer Vojislav Koštunica, kao 
i celokupno rukovodstvo, objavljena je fotografija 
mladog čoveka iz stroja koji salutira posteru Ratka 
Mladića u prirodnoj veličini. 

YUCOM je povodom ove fotografije koja jasno 
oslikava veoma raširenu pojavu u društvu reagovao 
tako što je 17.09.2006. godine uputio pismo 
predsedniku Tadiću i premijeru Koštunici, smatrajući 
da njihovo zalaganje za evropsku Srbiju i javno 
proklamovana politika zahteva ograđivanje od ove 
pojave i njenu osudu, kako građani ove države ne bi 
stekli utisak da se radi o društveno prihvatljivom 
ponašanju koje njih dvojica odobravaju. YUCOM je 
zahtevao da predsednik i premijer konačno i osude 
slavljenje zločina kao ponašanje protivno nacionalnim 
i državnim interesima. Premijer i predsednik nijednim 
gestom nisu pokazali da ih zanima ova pojava, niti su 
odgovorili na javnu predstavku YUCOM-a i tako su 
ćutanjem poslali poruku da takvu vrstu ponašanja 
tolerišu. 

I kao što se to obično dešava, umesto da državni 
vrh odgovara javnosti i biračima zbog nereagovanja 
na slavljenje zločina, krenula je gruba diskreditacija 
YUCOM-a i njegove predsednice kao onih koji su 
skrenuli pažnju na pojavu da je slavljenje optuženika 
za ratne zločine nedopustivo i to ne samo zbog 
trenutka kada njegovo hvatanje predstavlja conditio 
sine qua non uključenja Srbije u evropske integracije, 
nego i kao vrednosna poruka koja je veoma bitna za 
Srbiju i njeno distanciranje od neslavne prošlosti. Na 
naslovnoj strani Glasa javnosti 21.09. prikazana je 
slika pretučene starice iz Kline sa Kosova i prozvana je 
Biljana Kovačević-Vučo kao nečasna osoba kojoj smeta 
salutiranje Ratku Mladiću, ali je nije briga za srpske 
žrtve, kao nemoralna osoba kojoj ne smeta pretučena 
starica sa Kosova. Ni na ovu kampanju mržnje niko nije 
reagovao, niti je to ponukalo predsednika i premijera 
da reaguju i konačno odgovore na pismo i jasno izkažu 
svoj stav povodom slavljenja zločina.

Nakon ove ponovljene forografije i kampanje u 
Glasu javnosti, usledilo je nekoliko dana zatišja da bi 
posle nedelju dana Glas javnosti objavio da, na zahtev 
mnogobrojnih čitalaca, objavljuju poster vojnika koji 
salutira generalu Ratku Mladiću. Problem, po mišljenju 
YUCOM-a, nije ni u mladom podoficiru koji je 
salutirao Mladiću, ni u Glasu javnosti koji je shvatio da 
je objavljivanje postera sasvim legitimna provokacija 
za podizanje tiraža, nego u nereagovanju državnih 
organa. Ne postoji ni jedan jedini razlog na osnovu 
koga je glavni i odgovorni urednik Glasa javnosti 
mogao da očekuje da će objavljivanje postera Ratka 
Mladića (objavljivanje postera najavljeno je 24.09. 
a poster je izašao 25.09 ) naići na osudu od strane 
vladajućih krugova, što ne predstavlja pravdanje Glasa 
javnosti, ali ukazuje da je ovaj medij testirao i državni 
vrh i javnost 10 dana i onda zaključio da bez posledica 

može da objavi poster. Ovaj slučaj nedvosmisleno 
govori da Glas javnosti relativno precizno prati 
politiku desnijeg krila tzv. demokratskog bloka koji je 
bliži radikalima, i preko promovisanja govora mržnje 
približava najradikalnijem delu biračkog tela političare 
tvrđe struje vladajućeg bloka. 

 YUCOM takođe smatra da je neprimereno 
treniranje strogoće na vodniku koji nije mogao ni 
da pretpostavi da će biti kažnjen zbog salutiranja 
bivšem generalu i čoveku koji se u Srbiji identifikuje 
sa srpskim nacionalnim ponosom. Opšti ambijent 
u kome se Srbija nalazi - nereagovanje državnih 
organa na svakodnevna slavljenja ratnih zločina i 
zločinaca, te proglašavanje haških optuženika koji su 
se „dobrovoljno predali” da su se žrtvovali za Srbe 
i srpske nacionalne interese - sigurno kod mladog 
vodnika nije mogao da formira stav da je salutiranje 
čoveku, koji je postao simbol najbrutalnijeg zločina, 
društveno neprihvatljivo i pravno nedopustivo.

Međutim, čim je Glas javnosti odštampao poster 
sa likom Ratka Mladića, određeni zvaničnici, kao što 
su Rasim Ljajić i tužilac Vučković su obelodanili da će 
se protiv Glasa javnosti i vodnika preduzeti zakonske 
mere, uz otvoreno objašnjenje da se tu radi o izričitom 
zahtevu međunarodne zajednice. Zato će i reagovanje 
glavnih aktera akcionog plana za hapšenje Ratka 
Mladića u javnosti biti dočekana s negodovanjem 
kao neželjena, prisilna reakcija na „politiku ucene od 
strane međunarodne zajednice”. Naime, sve dnevne 
novine su objavile da su strane ambasade bile te koje 
su bile iznenađene poklon-posterom. Time je i ova 
zakasnela reakcija tužilaštva, Ministarstva odbrane, 
i svih političkih stranaka neautentična i iznuđena i 
opet ostavlja prostor za jačanje te politike „jatačke 
solidarnosti” i stvaranje ambijenta u kojoj su branioci 
srpskog nacionalnog interesa zapravo oni koji slave 
zločin, a da su oni koji se zalažu za standarde i evropski 
vrednosni sistem - sluge i podanici međunarodne 
zajednice.

b) Slučaj Polemika: Kako doći do rešenja za 
Kosovo i Metohiju?

U okviru Polemike u Glasu javnosti: „Kako doći do 
rešenja za Kosovo i Metohiju?” u kojoj intelektualci 
iznose svoje stavove o statusu Kosova, 14.09.2006  
objavljen je tekst autora Snežane Čelić „Svi na ulice 
u odbranu Kosmeta”, koji po oceni pravnog tima 
YUCOM-a sadrži u sebi elemente rasizma. Naime, u 
tekstu se Albanci kvalifikuju kao brojan, prostodušan 
narod i kao takav podložan manipulaciji. Na taj način, 
autor vređa nacionalnu i etničku pripadnost, kao i 
društveno poreklo. 

Iznošenje rasističkih stavova od strane stručnih 
krugova utiče na stav šire javnosti i prouzrokuje dalje 
širenje rasizma. Zato, kao direktnu posledicu ove 



14 YUCOM - www.yucom.org.yu YUCOM - www.yucom.org.yu 15

izveštaj o diskriminaciji u medijima

„stručne rasprave”, možemo smatrati pismo čitaova od 
24.09.2006. godine, u istom mediju u kojem se iznosi 
da su Albanci „nomadsko poludivlje pleme koje su 
Turci, radi lakše kontrole Srba, naselili na ove prostore 
i koje je uništilo starosedeoce Kosova”. Ovakve izjave 
izazivaju nasilje prema pripadnicima jednog etnosa i 
na duže staze onemogućuju koegzistenciju različitih 
etnosa u jednoj sredini.

c) Slučaj Na granici monstruoznosti

U dnevnim novinama Glas javnosti, 25.09.2006. 
godine je u rubrici pisma čitalaca objavljen tekst 
„Na granici monstruoznosti” u kome se nevladine 
organizacije kvalifikuju kao antisrpske i sluge SAD-a. 

Strane zemlje se kvalifikuju kao neprijatelji, što 
pojačava već postojeću ksenofobiju i klaustofobiju 
javnog mnjenja.

14) Slučaj „Čedina izdaja”, Kurir

U dnevnom listu Kurir je 16.09.2006. godine 
objavljena slika lidera Liberalno demokratske partije 
(LDP) sa kapom koja predstavlja albansko nacionalno 
obeležje (keče), i sa tekstom pod nazivom „Čedina 
izdaja”, u kome se, između ostalog navodi da je lider 
LDP najavio kampanju za izbacivanje Kosova iz Ustava 
Srbije.

 Napad je nastavljen 17.09. kada je objavljen tekst 
„Jedan je Šiptar”. Autor se osvrće na izjavu Čedomira 
Jovanovića da stav da je Kosovo sastavni deo Srbije 
ne treba upisivati u preambulu novog ustava, i iz 
tog razloga ga naziva „Šiptarom”. U istom kontekstu 
napominje da „Čeda već poznaje jednog Šiptara” 
što je dobro poznati nadimak Dušana Spasojevića, 
ubijenog vođe zemunskog klana koji je optužen da je 
ubio premijera Đinđića, i već odavno plasirana laž u 
medijima da je Jovanović bio u bliskim i prijateljskim 
vezama sa njim. Uz ovu aluziju na vezu Jovanovića sa 
organizovanim kriminalnim klanom koji je ubio Điđića 
i pokušaj skidanja odgovornosti sa državnih struktura, 
tajnih službi i podzemlja za ubistvo premijera, list 
nastavlja da manipuliše činjenicom da se Jovanović i 
njegova stranka zalažu za drukčije rešenje kosovskog 
problema od zvaničnog, te tako jeftinom aluzijom 
kvalifikuje Jovanovića kao kriminalca i izdajnika, jer 
je „duboko potresen činjenicom da u Srbiji živi dva 
miliona Šiptara koje on još nije upoznao”. 

Ovaj slučaj predstavlja tipičan oblik diskriminacije 
po etničkoj osnovi i po političkoj različitosti, jer se 
politički stav izrečen u Srbiji, a koji je po nekim svojim 
bitnim elementima blizak stavu pojedinih albanskih 
partija sa Kosova, izjednačava i proglašava izdajom i 
antisrpstvom, a ceo albanski narod se predstavlja kao 
simbol zla, nasilja i kriminala. Na ovaj način, podstiče 
se i nasilje prema svima koji imaju drugačiji politički 

stav i mišljenje u vezi sa rešavanjem kosovskog pitanja 
na način koji ne odgovara novoj srpskoj populističkoj 
homogenizaciji, te zato sam naslov i fotomontaža 
imaju karakter govora mržnje čiji je cilj da se kod 
čitalaca podstakne nasilje i diskriminacija protiv 
druge nacije i protiv političkih neistomišljenika. 

YUCOM je 06.10.2006. godine podneo tužbu za 
utvrđenje širenja netrpeljivosti u ovom slučaju.

15) Slučaj Radio „Fokus”

Prva napomena koju moramo napraviti je da je 
Radio Fokus jedna od pet radio stanica kojoj je RRA 
dodelila nacionalnu frekvenciju, kao i da je dodeljivanje 
frekvencije komentarisano kao ustupak Srpskoj 
radikalnoj stranci, koja nezvanično stoji iza ovog 
medija. Radio Fokus svakodnevno emituje emisije sa 
sadržajem koji se u najmanju ruku može kvalifikovati 
kao govor mržnje. YUCOM je u ovom slučaju postupao 
po pritužbama građana koji su dostavljali informacije 
o nepravilnostima. YUCOM je u oktobru 2006. uputio 
dopis RRA uz konkretne primere govora mržnje, ali 
odgovor niti bilo kakva reakcija još uvek nije usledila. 

Okrugli sto „Kako sprečiti govor mržnje 
u medijima u Srbiji?”

Iskustvo dosadašnjeg rada YUCOM-a je 
pokazalo da preduzimanje mera i pokretanje 
postupaka ne mogu iskoreniti govor mržnje niti 
može sprečiti dalje podsticanje diskriminacije i 
nasilja, ali da ove mere i postupci mogu, ukoliko 
se profesionalno izvedu, biti dobar povod da se 
podstakne rasprava na temu netrpeljivosti i 
diskriminacije, kao i da se otvore mnoga druga 
pitanja kršenja ljudskih prava. Trenutno je 
teško zauzeti definitavan stav o podnetim 
tužbama, zato što su svi postupci u formalno-
pravnom ispitivanju. Vidljivo je da se ni u 
jednom predmetu nije još odlučivalo o suštini, 
te se otvara pitanje na koji način se može 
tražiti promena vrednosnog sistema, a da se 
takav potez ne tumači kao atak na slobodu 
izražavanja. Naše je mišljenje da bi u ovom delu 
trebalo precizirati, pre svega Zakon o javnom 
informisanju s jedne strane, a edukovati sudije 
da ne odbacuju tužbe zato što ne prepoznaju 
njihovu suštinu, s druge. Što se tiče nadležnog 
Ministarstva za kulturu i informisanje, problem 
je jasan - Ministarstvo nema kapacitet i ne 
postupa po svojim ovlašćenjima da vrši nadzor 
koji je po zakonu dat. Naše je mišljenje da je 

potrebno povećati pritisak na Ministarstvo, 
da njihove reakcije ne bi zavisile u budućnosti 
od političke oportunosti. Na kraju, ovo 
istraživanje je otvorilo i problem građana čija 
su prava gestovima i jezikom netolerancije 
ugrožena, zbog mogućnosti da budu optuženi 
za ugrožavanje slobode govora. I ovde YUCOM 
insistira na dodatnoj edukaciji, kako novinara, 
tako i građana, kako bi se problem prevazišao.

Na kraju, najveći uočeni problem predstavlja 
RRA, koja je formirana tako da uživa 
samostalnost, ali vidljivo funkcioniše pod 
uticajem izvršne vlasti i ni jednim gestom ne 
pokazuje spremnost da samostalno izvršava 
ono sto je u njenoj nadležnosti. Ostaje otvoreno 
kako će se ovo pitanje u budućnosti rešiti. 

U Beogradu, 20.12. 2006. godine

Predstavnici YUCOM-a učestvovali su u 
junu 2006. godine na Okruglom stolu „Kako 
sprečiti govor mržnje u medijima u Srbiji”, koji 
je organizovao NUNS uz podršku Ministarstva 
kulture. YUCOM je, u raspravi sa predstavnicima 
medija, pravosuđa, ministarstva i zakonodavne 
vlasti, ukazao na alarmantne rezultate do 
kojih je došao u istraživanju sprovedenom u 
prethodnom periodu. Okrugli sto pokazao je 
da postoji nerazumevanje pojma govora mržnje 
– njegovo tumačenje se kreće od preširokog do 
veoma restriktivnog tumačenja od strane kako 
eksperata, tako i novinara. 

YUCOM je takođe zaključio da, u situaciji 
veoma rasprostranjenog govora mržnje 
koji promoviše netoleranciju i agresivnu 
komunikaciju, govor mržnje treba tumačiti 
restriktivno kako ne bi prečestim intervencijama 
proizveli kontraefekat i optuživanje za gušenje 
„slobode izražavanja”. Ovaj zaključak nam 
je bio osnov i za izradu Vodiča za otkrivanje 
govora mržnje i netolerancije.

UMESTO ZAKLJUČKA I PREPORUKE



Tim YUCOM-a: Biljana Kovačević-Vučo, mr Dejan Milenković, prof. dr Stevan Lilić, Milan Antonijević, 
Suzana Blesić, Dragan Ristić, Natalija Šolić, Mirna Kosanović, Katarina Jozić, Lena Pelić. 

Komitet pravnika za ljudska prava - YUCOM

Pripremljen je posebni materijal za izradu Vodiča 
za otkrivanje govora netolerancije do početka jula.
Pristupljeno izradi evalucionog lista za utvrđivanje 

slučajeva podsticanja netolerancije, na osnovu 
navedenih standarda i dokumenta. U okviru 

ovog materijala i evaluacionog lista nalaze se i 
model tužbe za govor mržnje, modeli predstavki 

za obraćanje nadležnim državnim organima 
(Republičkoj radiodifuznoj agenciji i Ministarstvu 

kulture) koji su izrađeni na osnovu zakonskih 
odredaba i dosadašnjeg iskustva koje je YUCOM 

stekao kroz permanentno obraćanje u ovoj oblasti. 
Modeli mogu biti od koristi budućim i svim drugim 
korisnicima kako bi izbegli eventualno uskraćivanje 

ili prolongiranje odgovora na njihove zahteve iz 
formalnih razloga. 

Komitet pravnika za ljudska prava - YUCOM
Svetogorska 15, VIII sprat, stan 24

11000 Beograd
Tel/fax +(381 11) 33 44 235; 33 444 25

www.yucom.org.yu 

METODOLOGIJA

Formiran ekspertski tim YUCOM-a koji je 
povodom realizacije projekta i usaglašavanja 

metodologije izvršio konsultacije sa 
predstavnicima Centra za kulturnu 

dekontaminaciju, Helsinškog odbora za ljudska 
prava, profesorima Pravnog fakulteta u Beogradu 

i predstavnicima novinara.

Tim je proučio i analizirao međunarodne 
dokumente i standarde etike novinarske profesije 
koji se odnose na podsticanje kulture tolerancije.

Analizom su obuhvaćeni sledeći 
međunarodni dokumenti:

1) Ujedinjene nacije: Pakt  o građanskim i 
političkim pravima (1966); Konvencije o ukidanju 

svih oblika rasne diskriminacije (1965);i

2) Savet Evrope: Evropska konvencija za zaštitu 
ljudskih prava i osnovnih sloboda (1950); Preporuka 

R (97) 20 državama članicama o govoru mržnje; 
Preporuka R (97) 21 o medijima i promovisanju 

kulture tolerancije kao i druge relevantne 
preporuke i rezolucije koje je usvojio Savet Evrope 

u oblasti medija.
  
3) Međunarodna federacija novinara: Deklaracija o 

principima postupanja novinara.

4) Kodeksi profesionalne etike: Francuske, 
Bugarske, Rumunije, Holandije kao i domaćih 

profesionalnih udruženja novinara.


