Građani ocenili pravosuđe trojkom, najviše veruju notarima

0

Više od 60 odsto anketiranih smata da su advokatske usluge nepristupačne za većinu

Građani Srbije ocenjuju pravosudni sistem sa prosečnom ocenom tri, a najviše poverenja imaju u notare, pokazuje Izveštaj o praćenju stanja u pravosuđu za 2021. godinu.

Predsednica Komiteta pravnika za ljudska prava (JUKOM) Katarina Golubović izjavila je danas na predstavljanju izveštaja da su građani najvišu ocenu dali javnim beležnicima „jaku četvorku”, a da su oblasti pristup sudovima, sudska efikasnost, etika u sudstvu i pristup krivičnoj pravdi dobili ocenu tri, istu kao i godinu dana ranije.

„Ono što je prošle godine bilo dobro jeste što je počela da funkcioniše besplatna pravna pomoć”, rekla je Golubovićeva, prenela je Beta.

Više od 4.000 građana se tokom 2021. obratilo opštinama da im se odobri pravna pomoć.

Kada su u pitanju parnični postupci, više od 86 odsto građana je dobilo besplatnu pravnu pomoć, dok je takvu pomoć dobilo čak 96 odsto građana kada je u pitanju krivica.

Golubovićeva je, međutim, istakla da u opštinama u proseku 1,5 čovek pruža besplatnu pravnu pomoć, a da je neophodno da svaka opština ima minimum tri zaposlena koja će raditi na tim poslovima.

Građani Srbije su, ocenjujući rad sudova, tužilaštva, advokata, javnih beležnika, javnih izvršitelja i opština, najvišu ocenu dali javnim beležnicima.

„Od petice ih deli usklađenost radnog vremena sa potrebama građana i usklađenost složenosti njihovog posla sa tarifom”, rekla je Golubovićeva.

Dodala je i da više od 60 odsto građana smata da su advokatske usluge nepristupačne za većinu građana.

Informisanje građana o radu sudova i tužilaštva je i dalje na jako niskom nivou i svodi se na reaktivno informisanje, po zahtevima za slobodan pristup informacijama.

Golubović je rekla da je Zakon o slobodnom pristupu informacijama u maloj meri unapredio informisanje građana o radu pravosudnih organa.

Kada je u pitanju sudska efikasnost, Golubovićeva je rekla da je epidemija uticala na blagi porast povreda suđenja u razumnom roku, što znači da su suđenja često odlagana.

Pristup krivičnoj pravdi je malo bolje ocenjen, jer su advokati procenili da se prava okrivljenih poštuju bolje u praksi, kao i da su unapređena prava žrtava tako što dobijaju potvrdu da su podneli krivičnu prijavu i obaveštenja o sudskom procesu.

Predsednik Upravnog odbora Centra za evropske politike (CEP) Srđan Majstorović izjavio je da je cilj ovog izveštaja da posluži kao nezavisni mehanizam praćenja napretka u pravosudnim reformama posmatrano iz ugla građana i stvarnih uslova za njihov pristup pravdi.

„Želeli smo da istražimo i razumemo razloge građana za njihovo nisko poverenje u pravosudni sistem kroz istraživanje pojedinačnih iskustava građana u susretu sa pravosuđem”, rekao je Majstorović.

On je kazao da je to izuzetno značajno i u kontekstu nedavno izglasanih izmena Ustava koje se odnose na „pokušaj jačanja nezavisnosti pravosuđa”, istakavši da će te izmene imati željeni efekat samo ako njihova primena doprinese jačanju poverenja građana u pravosuđe.

„Razvijanje kulture razumevanja uloge i značaja sudske vlasti za funkcionisanje demokratskog društva moguće je isključivo ukoliko se građani u praksi u direktnom kontaktu uvere u istinsku nezavisnost sudstva”, naglasio je Majstorović.

Izveštaj je pripremljen u okviru projekta „Otvorena vrata pravosuđa” uz finansijsku podršku Američke agencije za međunarodni razvoj (USAID) u Srbiji, kao rezultat saradnje 12 organizacija civilnog društva i strukovnih udruženja.

Izveštaj predstavlja rezultate drugog ciklusa praćenja stanja u pravosuđu, godinu dana nakon objavljivanja polaznog Izveštaja o stanju u pravosuđu za 2020. godinu.

Šenli Pinčoti, direktorka Kancelarije za demokratski i ekonomski razvoj USAID-a u Srbiji, izjavila je da je u odnosu na polazni izveštaj napravljen pomak u određenim oblastima, ali da i dalje postoji značajan prostor za nastavak jačanja pravosuđa i unapređenje odgovornosti i transparentnosti.

Izvor

Share.

Ostavite odgovor

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.