
 
 

 
 

YUCOM 

Komitet pravnika za ljudska prava /  Lawyers’ Committee for Human Rights 
17 Svetogorska Street, 11000 Belgrade, Republic of Serbia   Tel/Fax: +381 11  33 44 235; 33 444 25;  3238 980 

e-mail yucomoffice@gmail.com 
www.yucom.org.rs 

 

 1 

Human Rights and Democracy Violation 

Early Warning Newsletter No. 35 
 

 

 

 
The Public Information Act (2003) stipulates that all print media in Serbia including Politika should be 

privatized by 2006. During the course of ownership transformation, 50% of Politika’s capital was 

purchased by WAZ, a German media group, whereas the remaining 50% is controlled by Politika a.d, 

a joint stock company where government-owned capital in different forms is involved.  

Politika daily is therefore made subject of analysis not because it represents what is colloquially called a 

“pro-government newspaper” -- since it is every newspaper’s legitimate right to pursue editorial policies 

of its own choice -- but because it represents a government newspaper due to possible government’s 

involvement in its ownership through various forms. Politika’s position is specific, because its editorial 

policy has depended -- and still does -- on the political will of those in power. It is for this reason that 

Politika’s reporting should be closely monitored until its privatization has been completed as prescribed 

by law.  

The analysis presented in this issue of the EWS Newsletter argues that writing about Politika does not 

mean writing about a newspaper, but about the misuse of a newspaper on the part of the government 

which exercises decisive influence on the choice and intonation of information communicated by 

means of the daily. Each message sent through Politika therefore carries special weight and deserves 

additional attention.  

 

 

 

 

 

 

 
 



 
 

 
 

YUCOM 

Komitet pravnika za ljudska prava /  Lawyers’ Committee for Human Rights 
17 Svetogorska Street, 11000 Belgrade, Republic of Serbia   Tel/Fax: +381 11  33 44 235; 33 444 25;  3238 980 

e-mail yucomoffice@gmail.com 
www.yucom.org.rs 

 

 2 

Politika   
- A Government-Owned Daily in a Transition Society 

 

 
Despite numerous zigzags and ups and downs in domestic and international politics, 
Belgrade daily newspaper Politika has established itself as an important opinion 

maker -- both a powerful instrument and an influential player -- at the Serbian1 

political scene, respected by the public and feared by many a politician. In a nutshell: 

Politika is considered to be a national institution par excellence,  second only to the 
Serbian Academy of Sciences and Arts (SANU) and the Serbian Orthodox Church 
(SPC). It is therefore no wonder that all power politicians from Tito to Milošević -- 
yesterday’s Koštunica and today’s Tadić are no exceptions to that rule -– have 
considered full control over Politika to be their top priority as a matter of course. This 

was especially visible during the Milošević rule: along with the state-controlled Radio 
Television of Serbia (RTS), Politika played a key role in the propaganda machinery 
that dutifully advocated, supported, defended and further fuelled the policies of war 

against almost all ex-YU „sister Republics“ and indeed much of the free world. 
Countless observers and analysts at home and abroad consider Politika’s role of an 

enthusiastic mouthpiece in propagating Serbia’s expansionist crusade during the 
1990s to be one of the most remarkable features of the Milošević regime. 

 
The overthrow of Milošević brought about negligible changes in Politika: whereas 
only few top editors and managers were removed and replaced by more moderate 

„professionals“, the entire team of editors and journalists „inherited“ from Milošević 
remained in place and adapted to the new political and business2 climate. The extent 

to which these changes were cosmetic was to be recognized only after the 
assassination of Prime Minister Djindjić in March 2003 and the restoration of much of 
the Milošević value system under Prime Minister Koštunica (2004-2007 and 2007-

                                                 
1 During the existence of earlier Yugoslavias (from 1929 until 2003 – and especially since the World War 
II), the daily’s influence beyond Serbia’s boundaries was also considerable. 
2 In an attempt to introduce modern management, uphold values of media freedom and independence, 

and help surmount economic difficulties accumulated during the 1990s, a joint venture with 
Westdeutsche allgemeine Zeitung (WAZ, a German media group), was entered into in 2002. The contract 

stipulated that the ownership would be split 50-50, with a „golden share“ for WAZ in business matters 
and for the Serbian side in issues of editorial policy. The 50% of the company co-owned with WAZ is still 

owned by the Government of Serbia and/or state-owned companies, utilities and banks, which is 
contrary to the Public Information Act which stipulates that all media had to be privatized by April 2006. 



 
 

 
 

YUCOM 

Komitet pravnika za ljudska prava /  Lawyers’ Committee for Human Rights 
17 Svetogorska Street, 11000 Belgrade, Republic of Serbia   Tel/Fax: +381 11  33 44 235; 33 444 25;  3238 980 

e-mail yucomoffice@gmail.com 
www.yucom.org.rs 

 

 3 

2008), assisted by President Tadić’s Democratic Party (DS)3: Koštunica gained 
control over key ministries and other pillars of the system – Politika included. After 
Koštunica’s departure from power, Serbian part of the Management, as well as Chief 

Editor Ljiljana Smajlović and some members of her team were replaced in October 
and a new team installed in November 2008. The „hard core“ of Politika-

„professionals“ stayed on.  
 
Almost half a year after the change at its helm, Politika continues to adapt its editorial 

policies and reporting on burning problems of contemporary Serbia and indeed the 
world to the liking, expectations or interests of the dominant ideological and political 

elites. Following is a description of views held by journalists and other authors 
represented in Politika on some of the most topical issues of domestic and 

international affairs. 
 

 

WESTERN WORLD, EUROPE AND THE EUROPEAN UNION 
 

 
Little has changed in Politika’s reporting on developments in the Western world after 

Milošević and the xenophobic attitude subsequently cherished by journalists, editors 
and columnists subscribing to Koštunica’s world outlook: the West is often depicted 
as a nest of materialism, moral decay, corruption and selfish insensitivity to the plight 

of the needy, jobless and weak. Reading Politika, one can learn very little about the 
setup and functioning of the European Union as a value-based community fostering 

socially responsible market economy, rule of law, human and minority rights and 
functioning democratic institutions. According to Politika, the EU is an over-
bureaucratized mastodon that serves its own purpose and wastes money, time and 

energy on endless debates on how long a cucumber dare be instead of addressing the 
burning issues of the modern world. Brussels bureaucracy’s allegedly arrogant and 

indeed discriminatory attitude towards new EU members represents one of Politika’s 
favorite topics – the message sent is clear: Serbia has no reasons to expect a better 
treatment, once a member. 

 
 

 
 

                                                 
3 As an (effectively junior) coalition partner, the DS agreed to a „confederative“ concept of government 

setup, whereby parties had 100% control over all ministries, public enterprises and media entrusted to 
them.  



 
 

 
 

YUCOM 

Komitet pravnika za ljudska prava /  Lawyers’ Committee for Human Rights 
17 Svetogorska Street, 11000 Belgrade, Republic of Serbia   Tel/Fax: +381 11  33 44 235; 33 444 25;  3238 980 

e-mail yucomoffice@gmail.com 
www.yucom.org.rs 

 

 4 

COLUMNISTS AND GUEST AUTHORS 
 

Politika’s openness for advocates of traditionalist and patriarchal values and staunch 
opponents of Serbian society’s modernization and inclusion into contemporary world 
trends has become commonplace in Serbia’s media environment. Pogledi 

(Viewpoints), a section featuring editorials and commentary contributed by outside 
authors, often turns into a tribune open to hate speech tirades abundant with 

xenophobia, fierce attacks on all those who stand for European values, and harangues 
on human rights activists and nongovernmental organizations. It is with the 
(November 2008) change of Politika’s top editors that Pogledi has become more 

accessible to the latter to answer to those attacks and defend their views, but the fact 
remains that advocates of a regressive, xenophobic, anti-European Serbia continue4 

to be present in Politika as a proof of a rather naïve (mis)conception of “letting a 
thousand flowers blossom”.  
Readers’ comments to be found on Politika Online website represent an inseparable 

part of what appears to be Politika’s failure (or refusal?) to resist the misuse of 
freedom of expression by individuals who advocate political, ethnic, religious and 

other forms of intolerance, hatred and even anti-Semitist and pro-Nazi views: some 
of columns by authors mentioned in footnote 4 were followed by hundreds of readers’ 
comments reflecting or openly propagating such views. An example: European 

Parliament’s decision to proclaim July 11 Srebrenica Remembrance Day was reported 
on in Politika on Jan. 16, 2009, but Politika Online carried a total of 206 readers’ 

comments5 which included the following: “And who are those people who proclaimed 
[the] Srebrenica [Day]: Jews, Croats and perhaps Catholics. What kind of a history is 

it when it’s them who decides on our fate“. Or: „ ... it is now clear that the so-called 
European Union [is] just a new Third Reich. One knows where Serbs belong [in a 
Third Reich]”. 

                                                 
4 As this paper was being written, Politika carried March 26 the last contribution by Slobodan Antonić, 
one of the most radical proponents of anti-modernistic views, who on countless occasions misused his 
Thursday columns to openly advocate aggressive chauvinist ideology, homophobia, support for neo-Nazi 

groups, corporal punishment of children etc. It remains to be seen whether such ideas authored or 
advocated by other Politika and guest  columnists such as Djordje Vukadinović, Miroslav Lazanski, 
Obrad Kesić, Slobodan Samardžija, Mirjana Bobić-Mojsilović, prof. Svetozar Stojanović, Borisav 
Djordjević, the New York Times veteran David Binder, etc. will continue to be welcome on the pages 

of Politika. Irrespective of their political affiliation and ideological viewpoints, all these authors share 

what can be termed a (sometimes pathetic) concern over the ill fate of Serbia and Serbdom, confronted 
with an unscrupulous conspiracy lead by the West. 
5 http://www.politika.rs/index.php?lid=sr&show=rubrike&part=list_reviews&int_itemID=71124.   95% of 
these comments reflect aggressive hostility towards all those who stand for open and honest relations 

with Serbia’s neighbors, advocate a sincere confrontation with the recent past and respect of basic 
human rights, especially of those wars’ victims. 



 
 

 
 

YUCOM 

Komitet pravnika za ljudska prava /  Lawyers’ Committee for Human Rights 
17 Svetogorska Street, 11000 Belgrade, Republic of Serbia   Tel/Fax: +381 11  33 44 235; 33 444 25;  3238 980 

e-mail yucomoffice@gmail.com 
www.yucom.org.rs 

 

 5 

 
On the other hand, several attempts to “test” Politika Online by submitting comments 
carrying messages critical towards this “mainstream” have failed: they were never 

published. 
 

KOSOVO 
 

In line with the dominant “patriotic” discourse on Kosovo, which “seasons” Serbia’s 
political atmosphere with a mixture of pathetic lament and cocky defiance, Politika’s 
reporting on developments in and around “our southern Province” does not diverge 

from the uniformity of Serbian media approach to this issue. Duteously discharging its 
role of the ruling political class’ mouthpiece, Politika reports on Kosovo in a manner 

which has two dimensions: (1) As a result of an unprecedented international 
conspiracy against Serbia, Kosovo was, contrary to all principles and provisions of the 
international law, “snapped away from us” and unlawfully declared independent; and 

(2) Serbian minority in Kosovo suffers grave consequences of unbearable oppression, 
terror and denial of all rights and freedoms6. 

 
Not a single word can a Politika reader find about the course of events and processes 
that have brought the situation in Kosovo to the present stage. The 10th anniversary 

of the beginning of NATO air strikes against the then Federal Republic of Yugoslavia 
represented yet another opportunity for Politika to remind (with much pathos) of the 

ferocity of the bombardments and magnitude of the loss of life and property, as well 
as to report extensively on various events and statements commemorating the 

anniversary. Again, there was no mention on what preceded the events of 1999 and 
what role Belgrade had played in them: according to Politika, the history of the last 
Balkan wars began and ended 1999. 

 
A UN Security Council session on Kosovo was held on the very anniversary day, March 

24. Politika carried on March 25 lengthy reports on the session, reproduced the entire 

speech President Tadić gave on that occasion, and informed about the President’s 
activities while in New York. The contents of [Kosovo Foreign Minister] Skender 
Hyseni’s address to the Council -– as well as the fact that he spoke -– remained a 
secret to Politika readers, as did the exchange of blows between the two and 

                                                 
6 Several winters in a row, Kosovo Energy Corporation (KEK) refuses to supply electric energy to 
numerous towns and villages in Kosovo, including those inhabited by ethnic Serbs. Manipulating this 

information and implying that this represents an additional act of discrimination against ethnic Serbs, 
Politika -- like all media in the country, for that matter -- reports on their plight extensively, but fails to 

mention that (1) electricity is not delivered because of their refusal to pay KEK bills, and (2) ethnic 
Albanians are also denied electricity delivery for identical reasons. 



 
 

 
 

YUCOM 

Komitet pravnika za ljudska prava /  Lawyers’ Committee for Human Rights 
17 Svetogorska Street, 11000 Belgrade, Republic of Serbia   Tel/Fax: +381 11  33 44 235; 33 444 25;  3238 980 

e-mail yucomoffice@gmail.com 
www.yucom.org.rs 

 

 6 

interventions of a number of Western ambassadors during the session. According to 
Politika’s report, the only speaker to address the Council besides President Tadić was 
Russian Ambassador V. Churkin. 

 
 

RUSSIA 
 

By far is Russia the country most frequently mentioned, referred to or reported on in 
Politika. Along with frequent, extensive and extremely apologetic7 reports from its 
Moscow correspondent, there are several commentators and columnists who 

contribute enthusiastic odes to Russia’s renaissance under Putin (as opposed to 
Boris Yeltsin, frequently referred to as “the beggar”) and celebrate Russians’ 

support for “our just cause of retaining Kosovo”. Apart from occasional references8 to 
limitations imposed on media freedom and some other features of Putin’s “sovereign 
democracy”, Politika’s readers have no opportunity to inform themselves on what 

really goes on in that country’s economy, society, culture and arts. Instead of availing 
itself of the resources at hand (a Moscow-based correspondent and several experts on 

Russia on its staff), Politika insists on an obsequious attitude toward Russian rulers 
and reduces its reporting on Russian affairs either to 19th century geopolitical 
“analyses” of Moscow’s role in the world, or to Russian stance on Kosovo. Even when 

Putin’s clamp down on opposition or human rights groups becomes a topic in 
Politika, understanding is shown only for official policies.  

 
However, there is a change in Politika’s reporting in the context of economic aspects 

of Serbia’s relations with Russia: simultaneously with odes to Russia’s -– especially 
Putin’s -- foreign and Kosovo policies, and uncritical celebration of the neocolonialist 
energy deal with Serbia9 in its reporting on political topics, Politika’s economics 

section recently embarked on a more critical and analytical approach to Russia 
treating Serbia as a junior partner in their economic relations. 

                                                 
7 In a report on the acquittal of the persons indicted for the murder of Anna Politkovskaya, Politika-

Correspondent from Moscow Lj. Milinčić writes on Feb. 28 (p. 2, Headline: „New Investigation of Anna 
Politkovskaya’s Murder“): „Although some [people] hurried to label the acquittal ... a disgrace for justice, 

it would be more honest to say that what we are dealing with is justice’s triumph ... since the 
prosecution was unable to prove the [defendants’] guilt“. 
8 Such contributions are authored by Petar Popović, whereas other journalists dealing with Russia share 

Ms. Milinčić’s approach by and large. 
9 An energy agreement was signed between Serbia and Russia February 2008 which includes sale of 51% 

of Serbia’s Oil Industry (NIS) at a ridiculously low price, as well as very loose promises concerning the 
passage of a Russian gas pipeline through Serbia and construction of a gas storage northeast of 

Belgrade. Observers are unanimous in viewing the terms of this agreement as a reward for Russian 
support on the Kosovo issue. 



 
 

 
 

YUCOM 

Komitet pravnika za ljudska prava /  Lawyers’ Committee for Human Rights 
17 Svetogorska Street, 11000 Belgrade, Republic of Serbia   Tel/Fax: +381 11  33 44 235; 33 444 25;  3238 980 

e-mail yucomoffice@gmail.com 
www.yucom.org.rs 

 

 7 

 
Fully in line with the attitude towards Russia, Politika’s reporting on former Soviet 
republics features full support for Russian views and policies on Ukraine, Chechnya 

and Georgia (including S. Ossetia and Abkhazia), as well as understanding for 
Belarus’ Lukashenko. 

 
 

FORMER YUGOSLAV REPUBLICS, BALKAN WARS OF THE 1990S 
 

Much of Politika’s reporting is devoted to developments in former Yugoslav republics, 

especially Croatia, Bosnia and Herzegovina and Montenegro, and to a lesser extent to 
Macedonia10. This section’s emphasis -– sometimes even its sole purpose -- is to 

depict the plight of ethnic Serbs who live there: they allegedly are discriminated 
against, the areas they inhabit are backward and neglected, and they have problems 
when attempting to claim their rights, attend school, speak their language, and find 

jobs. The causes, actual development and consequences of the 1990s Balkan wars 
represent a topic in Politika only inasmuch as “additional evidence” is necessary to 

prove the continuity of Serbs’ position of an underdog in ex-Yugoslavia and the main -
- if not the sole -- victim of those wars.  
 

Here, too, the pattern applied to the Western world is recognizable: economic 
hardship, social backwardness, corruption, scandals and bad governance are the most 

outstanding features of these countries’ reality. 
 

Outlook: 
 

Politika represents a reliable indicator of political and intellectual elites’ attitude 

towards issues related to human rights, democratization and modernization in 
present-day Serbia. Any significant advance in respecting and implementing 

democratic standards and values in that daily is therefore unthinkable if the 
Government’s involvement in its ownership and political influence on its editorial 
policy remain perpetuated. 

 

                                                 
10 Although Politika’s Ljubljana correspondent S. Vasović-Mekina contributes lengthy articles on a daily 

basis, her reports often deal with issues such as European Union, Kosovo, Serbia’s relations with third 
countries, and even internal political developments and disputes in Serbia, rather than with what goes on 

in Slovenia, let alone Slovenia’s EU experiences and lessons learned. Ms. Vasović-Mekina seems to 
have taken upon herself the mission of denouncing the alleged anti-Serbian stance of Slovenian (and 

European, for that matter) politicians, describing Slovene scandals and EU’s decadence, and listing all the 
perils and traps the new EU members run the risk of falling prey to.  


